Chemical Engineering

1, 2

• Vorm

Voltijd

Soort minor B. Een Saxion minor die open staat voor studenten van meerdere opleidingen
Thema Life Science, Design & Technology

Wil je aan de gang met handige tools om processen te verbeteren, beheersen optimaliseren en in te regelen? Wil je daarnaast aan de gang met het ontwerpen en ontwikkelen van (nieuwe) processen op bijvoorbeeld het gebied van duurzame brandstoffen, hoe we het aardgasnetwerk kunnen gebruiken voor transport van waterstof of het verwijderen van schadelijke stoffen uit rookgassen of lucht?  Deze verdiepende technische minor geeft je de ideale combinatie van verdieping, ontwerp en optimalisatie en beheersing van (chemische) processen.

Vanuit een stevige theoretische basis ben je in staat om systematisch (chemische) processen te ontwerpen en te optimaliseren door gebruik te maken van o.a. Matlab en Simulink.

In deze minor wordt  daarnaast een verdere verdieping gemaakt in de aspecten van stofoverdracht en stromingsleer en de basis gelegd voor procesdynamica.

De opgedane kennis gebruik je direct door vraagstukken vanuit het bedrijfsleven op te lossen.

Deze minor heeft een studielast van 30 ECTS. Hij bestaat uit 4 modules van elk 5 ECTS en een module van 10 ECTS.

De 5 modules binnen deze minor zijn:

• Process Dynamics  (5 ECTS)

• Advanced transport phenomena (5 ECTS)

• Optimisation in Process Technology (5 ECTS)

• Applied Machine Learning (5 ECTS)

• Design of process units  (10 ECTS)

De lessen worden over het algemeen zo geroosterd dat er op 2 dagen colleges ingeroosterd zijn.

De 5 modules binnen deze minor zijn:

• Process Dynamics  (5 ECTS)

• Advanced transport phenomena (5 ECTS)

• Optimisation in Process Technology (5 ECTS)

• Applied Machine Learning (5 ECTS)

• Design of process units  (10 ECTS)

Studenten Chemische Technologie en aanverwante opleidingen (zoals Chemie, Electrotechniek, Forensisch Onderzoek, Mechatronica, Technische Informatica, Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde). Voorkennis van reactorkunde, warmteoverdracht en stromingsleer is gewenst. Bijspijkeren door middel van zelfstudie is mogelijk. Neem bij twijfel of meer informatie hierover contact op met bovengenoemde contactpersoon. Ook wanneer je interesse hebt vanuit een andere opleiding dan de hier genoemde opleidingen.

De 5 modules binnen deze minor worden op de volgende manier getoetst:

• Process Dynamics: Groepsopdrachten

• Advanced transport phenomena: Individuele opdrachten

• Optimisation in Process Technology: Individuele opdrachten

• Applied Machine Learning: Opdrachten

• Design of process units: Project

Leereenheden

Verplichte vakken

Ingesloten opleidingen

• C Chemie Enschede Voltijd (50002137)
  • C Chemie Deventer Voltijd (50002140)
  • CT Chemische Technologie Enschede Voltijd (50002154)