Barriers for the successful deployment of rehabilitation games

Fysieke revalidatie draait om het herhaaldelijk uitvoeren van oefeningen. Vroeg beginnen met het motorische herstelproces is van groot belang. Vaak ervaren patiënten echter pas na een langere periode verbetering. Daarom is het moeilijk om gemotiveerd te blijven. Serious games kunnen helpen om de motivatie te versterken.

Deze games zijn ontworpen om patiënten te belonen voor het correct of regelmatig uitvoeren van de oefeningen. Aantrekkelijke vormgeving, auditieve feedback en gamification-elementen maken het uitvoeren van de oefeningen aantrekkelijker. Hoewel er meerdere serious games zijn die samen met behandelaars en patiënten ontwikkeld zijn, worden deze nog niet consequent en langdurig ingezet in de revalidatiezorg.

Daarom willen we in dit project:

  • identificeren waarom dit gebeurt, door middel van literatuuronderzoek, focusgroepen en interviews met behandelaars, patiënten en ontwikkelaars;
  • een reeks richtlijnen ontwikkelen voor de succesvolle inzet van serious games in de revalidatiezorg;
  • concepten voor potentiële serious games ontwikkelen.

Doel

Het doel van dit project is om inzicht te krijgen in het adoptieproces van serious games in de revalidatiezorg. Hierbij staan twee vragen centraal:

  1. Wat zijn de belangrijkste barrières en factoren voor de adoptie van serious games in de revalidatiezorg?
  2. Welke rol spelen de verschillende stakeholders in het adoptieproces van revalidatiegames?

Financiering

SIA KIEM-GoCI 

Partners

logo header

Ambient Intelligence (AML) research group

Ambient Intelligence (AML) research group
roesing.png

Roessingh Center for Rehabilitation (RCR)

Website
roesing.png

Roessingh Research and Development

Website
Cherit

Cherit

Website
gamelab.jpg

GameLab Oost

Website

Looptijd

mei 2023 – april 2024

Meer weten?

Neem contact met ons op:

Christine Jaschinski Saxion.jpg

Christina Jaschinski

Dr., Docent/onderzoeker

06 - 5781 4614 LinkedIn