Cognitive Bias Modification in web-based treatment for alcohol addiction (Promotieonderzoek)

In dit onderzoek staat Cognitive Bias Modificatie training (CBM-training) centraal. CBM-trainingen richten zich op het veranderen van onbewuste processen, in deze studie de automatische actietendensen die een alcoholverslaving mede veroorzaken en in stand houden.

Uit eerder onderzoek blijkt dat de automatische actietendensen in de gewenste richting kunnen worden getraind met behulp van de Approach Avoidance Task (AAT). Dit is een computertraining waarbij de deelnemer wordt geleerd alcoholgerelateerde plaatjes weg te drukken (waardoor deze kleiner worden) en niet-alcohol gerelateerde plaatjes naar zich toe te trekken (waardoor deze vergroten). Deze CBM-training zal in combinatie met een reeds bestaande online behandeling voor alcoholproblemen worden aangeboden, om te kijken in hoeverre deze combinatie voor meer behandeleffect zorgt.

Een van de doelen in het verdere verloop van het promotietraject is het in kaart brengen van de effectiviteit van een gepersonaliseerde AAT met de aanname dat persoonlijke plaatjes meer positieve effecten laten zien. Een tweede doel is het ontwikkelen van een AAT-app, opdat deze CBM-training door een grotere groep mensen gebruikt kan worden. Het onderzoek komt voort uit een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Twente, Universiteit Amsterdam, Tactus Verslavingszorg en het lectoraat Technology Health & Care van hogeschool Saxion.