Slechtziende vrouw op zebrapad

EyeBeacons: Wayfinding in Public Spaces

Het EyeBeacons project richt zich op de ondersteuning van mensen met een visuele beperking bij het navigeren. Wij onderzoeken de mogelijkheden van een smartphone app in combinatie met een smartwatch en beacon technologie.

Achtergrond

Van A naar B navigeren is een essentieel onderdeel in ons dagelijks leven. Onbekende routes, drukke plekken en onverwachte obstakels vormen een grote uitdaging voor iedereen, ongeacht wat iemands zichtvermogen is. Voor mensen met een visuele beperking is dit proces extra uitdagend, omdat zij beperkt gebruik kunnen maken van ruimtelijke oriëntatie en aanwijzingen in de omgeving. Nieuwe technologieën kunnen mensen met een visuele beperking ondersteuning bieden bij het navigeren door de openbare ruimte.

Doel

Het doel van het project Eyebeacons is om mensen met een visuele beperking te ondersteunen bij het navigeren in de openbare ruimte. Daarmee willen wij een verbetering bewerkstelligen in hun mobiliteit, onafhankelijkheid en sociale participatie. Middels co-creatie, onderzoeken wij de mogelijkheden van een smartphone app in combinatie met een smartwatch en beacon technologie. Verder wordt de combinatie van verschillende vormen van feedback (tactiel, audio en visueel) onderzocht, om de gebruiker optimale ondersteuning te kunnen bieden.

• Digital Life Centre, Hogeschool van Amsterdam (Projectleider)
  • Koninklijke Visio
  • Bartiméus
  • Info.nl