Willen en kunnen?! Technologiecompetenties van opleiders en docenten in zorg en welzijn

Er ligt een grote maatschappelijke opgaaf om zorg en welzijn beschikbaar, betaalbaar en toekomstbestendig te houden. Voor het realiseren van deze kanteling wordt sterk ingezet op technologische innovatie en de acceptatie van technologie. Het werkveld heeft daarom behoefte aan zorg- en welzijnsprofessionals die technologie omarmen en die beschikken over de juiste competenties om goed met technologie te kunnen werken.

Signalen vanuit zowel het werkveld van zorg en welzijn als het onderwijs laten echter zien dat: (1) er nog onvoldoende structurele aandacht is voor technologiecompetenties, (2) praktijkopleiders en docenten zich onvoldoende capabel voelen om technologiecompetenties de gewenste aandacht te geven, (3) er nog behoorlijk wat weerstand zit bij praktijkopleiders en docenten als het gaat om technologie, en (4) er behoefte is aan concrete handvatten.

Binnen dit project willen we zicht krijgen op de adoptiebereidheid ten aanzien van technologie, de weerstand op dit gebied en de technologiecompetenties van praktijkopleiders en mbo- en hbo-docenten in het domein zorg en welzijn. Kortom: we willen een beeld krijgen van hun willen en kunnen werken met technologie. Het gaat hierbij zowel om het zelf kunnen werken met de technologie, als om het kunnen integreren van technologie in het onderwijs. We willen ook inzicht krijgen in hun wensen en behoeften als het gaat om ondersteuning op dit vlak. Op basis van de verzamelde gegevens zullen we een advies geven over de scholing en competentieontwikkeling van praktijkondersteuners en docenten.

Doel

In dit project wordt een instrument ontwikkeld voor het meten van de adoptiebereidheid, de weerstand en de technologiecompetenties, met betrekking tot het willen en kunnen werken met technologie. Dit meetinstrument wordt vervolgens afgenomen bij minstens 200 praktijkopleiders en mbo- en mbo-docenten, werkzaam in het zorg- of welzijnsdomein.

Financiering

TechYourFuture

Partners

Saxion – Lectoraten Technology, Health & Care en Employability Transition
ROC van Twente – Practoraat Zorg en Technologie
Technologie en Zorg Academie (TZA)
Deltion College
Graafschap College
Windesheim – Lectoraat ICT innovaties in de zorg

Looptijd

Oktober 2022 – oktober 2023

Jonge mensen zitten aan tafel en experimenteren met VR-brillen

Meer weten? 

Neem contact op met Judith Boonstra of Marloes Postel.

Judith Boonstra Saxion.jpg

Judith Boonstra

MSc, Hoofddocent/ onderzoeker

06 - 5707 1966 LinkedIn

Marloes Postel

Dr., Associate lector Technology, Health & Care

06 - 1244 3608 LinkedIn