Studie HRM saxion

Dr. Ellen van den Berg (lector)

Ellen van den Berg (1956-2021) was sinds 2002 lector. Haar onderzoek richt te zich op het leren van leraren met behulp van ICT. Daarbij vormde de koppeling tussen theorie en praktijk de belangrijkste pijler. Ellen was ook academic director van de masteropleiding Leren & Innoveren Teacher Leader en inhoudelijk verantwoordelijk voor deze master.

Haar onderzoek richtte zich op het leren van leraren met behulp van ICT.

Ellen was ook buiten Saxion actief

Ze was lid van de Raad van Toezicht van de stichting Attendiz. Attendiz verzorgt begeleiding en onderwijs aan leerlingen met een of meerdere beperkingen. Ellen was hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders en reviewer voor verschillende internationale wetenschappelijke tijdschriften. Zij was lid van de Wetenschappelijke Raad van SURF (ICT-samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek) en de adviesraad van SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling).

Studie HRM saxion

Ellen combineerde gedurende 10 jaar haar lectoraat met de functie van universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente. Aan deze universiteit is zij in 1996 gepromoveerd op een proefschrift over de effectiviteit van nascholing. Zij doceerde diverse vakken op het gebied van onderwijskunde en ontwerpmethodologie, begeleidde dissertatieonderzoek en leidde diverse ICT-onderzoeksprojecten. Tevens was zij lid van het dagelijks bestuur van de vakgroep Curriculumtechnologie en lid, en later voorzitter, van de faculteitsraad Toegepaste Onderwijskunde. Voordat zij werkzaam was bij de Universiteit Twente , werkte Ellen als adviseur en onderzoeker bij het Pedagogische Centrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en studeerde zij in 1982 cum laude af aan de Rijksuniversiteit Groningen.

  • Berg, E. van den & Kirschner, P. (2012). Evidence-based doceren in het hoger onderwijs met ICT. In: Plugge, L. (red.). De bakens verzetten. Trendrapport 2012.Wetenschappelijk Technische Raad. Utrecht: SURF.
  • Berg, E. van den, Wallace, J. & Pedretti, E. (2008). Multimedia cases, teacher education and teacher learning. In J. Voogt & G. Knezek (eds.). International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 475-488). New York: Springer.
  • Berg, E. van den, Jansen, L.M. & Blijleven, P.J. (2004). Learning with multimedia cases: an evaluation study. Journal of Technology and Teacher Education, 12(4), 491-509.