Bèta Burgerschap in Jeruzalem

Bèta Burgerschap in Jeruzalem

Op 10 oktober hebben onderzoekers Laurence Guérin en Lida Klaver een presentatie gegeven over het TechYourFuture-project Bèta Burgerschap op een conferentie in Jeruzalem. De conferentie EARLI SIG 20-26 ging over de rollen die argumentatie en onderzoekend leren kunnen spelen in burgerschapsvorming. Laurence en Lida presenteerden het codeerschema dat zij gebruiken om de collectieve argumentatievaardigheden van leerlingen te meten. Ook deelden ze enkele voorlopige resultaten van het onderzoek. 

In het project Samen werken aan Bèta Burgerschap hebben leraren samen met technische bedrijven leeractiviteiten ontwikkeld en uitgevoerd. De leerlingen discussiëren over oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken die met techniek te maken hebben. Collectieve argumentatievaardigheden worden gezien als burgerschapscompetenties waarvoor aandacht zou moeten zijn in het onderwijs (zie het proefschrift van Laurence Guérin).  

Collectieve argumentatie
Om de collectieve argumentatievaardigheden te meten is een codeerschema ontwikkeld. Wanneer leerlingen in hun discussie ingaan op de redenering van de ander, kunnen zij samen tot een oplossing komen waarbij rekening gehouden wordt met verschillende perspectieven. Daarom wordt in het codeerschema onderscheid gemaakt tussen argumentatie waarbij leerlingen enkel ingaan op hun eigen redenering (bijvoorbeeld toelichten of bewijzen van je argumenten) en argumentatie waarbij leerlingen ingaan op de redenering van een ander (bijvoorbeeld tegenargumenten). Bovendien is niet elke vorm van argumentatie even complex. Argumenten die onderbouwd worden met bewijs, tegenargumenten, weerleggingen van tegenargumenten zijn bijvoorbeeld van hoger niveau. 

Reacties
De presentatie werd goed ontvangen en er werden interessante vragen gesteld. Sommige vragen zetten aan tot kritisch denken over het codeerschema ("wat wordt eigenlijk bedoeld met 'bewijs' waarmee leerlingen een argument kunnen onderbouwen?"). Andere vragen worden in andere onderdelen van het onderzoek behandeld ("waar lopen leerkrachten tegenaan bij de projecten?").