EFRO Micro-Gas Chromatografie Chirale Massa Spectrometrie

Chirale moleculen spelen een sleutelrol in biologische systemen zoals bacteriën, planten en dieren. Er is steeds meer vraag naar analytische apparatuur om deze 2 spiegelbeeld moleculen te kunnen onderscheiden, maar er zijn nog geen goede oplossingen op de markt. Er wordt jaarlijks voor meer dan 3 Miljard Dollar aan Massa Spectrometers (MS) gekocht door bedrijven, instellingen en universiteiten. MS is daarmee verreweg de belangrijkste analytische techniek om moleculen te identificeren. Echter, huidige MS-technieken kunnen niet direct de twee even zware enantiomeren van chirale moleculen van elkaar onderscheiden.
In dit project worden 3 belangrijke componenten  ontwikkeld en samen geïntegreerd tot 1 uniek en innovatief analyse system waarmee snel en nauwkeurig de enantiomerische R/S-samenstelling van chirale moleculen kunnen worden geanalyseerd.
De belangrijkste toepassingen zullen zijn in de laboratorium analytische markt in farmaceutisch onderzoek en kwaliteitscontrole, in de smaak- reuk- en voedingsindustrie en in de agrochemische (gewasbeschermings-) industrie. Daarnaast voorzien we toepassingen bij overheidsinstanties op het gebied van medicinale, voedselveiligheids- en klinische gezondheidsanalyse, en in academische research laboratoria. Bovendien krijgt de werkzaamheid van chirale moleculaire verbindingen en de impact in de bio-ecosfeer snelgroeiende aandacht binnen onze maatschappij, bv bij de kwaliteitscontrole van drinkwater.

Projectduur: 1 januari 2020 t/m 31-12-2022
Partners: Qmicro B.V. (penvoerder) en Universiteit van Twente