Project: fiscale controle IB-ondernemer

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Vanuit de Belastingdienst vindt er o.a. een controle plaats op de juiste toepassing van wet- en regelgeving door belastingplichtigen (handhaving). Om dit te kunnen doen worden onder meer fiscale aangiften gecontroleerd. Voor de uitvoering van de controle zijn soms gegevens nodig die moeten worden opgevraagd bij de belastingplichtige. Belangrijke vraag: welke gegevens zijn dat? Hoe bepaal je welke relevante gegevens moeten worden opgevraagd?

Onder de reikwijdte van het begrip fiscale controle valt ook het aspect fiscale risicobeheersing. We staan stil bij de vraag op welke wijze specifieke loonbelasting risico’s kunnen worden beheerst.

Competenties

• SFIB FTA 2: Tax(Business Law and Ethics)
  • SFIB FTA 1: Finance
  • SFIB FRE 3: Het controleren op een juiste toepassing van fiscale wet- en regelgeving

Leerdoelen

• Je weet wat de gevolgen voor de heffing van loonbelasting zijn op het moment dat bedrijfsauto’s ter beschikking worden gesteld aan werknemers.
  • De student kan ten behoeve van de uitvoering van een fiscale controleopdracht, de onderliggende fiscale aandachtspunten/risico's signaleren.
  • De student kan de voor het uitvoeren van de fiscale controle benodigde gegevens verzamelen.
  • De student onderzoekt of de fiscale wet- en regelgeving door de IB-ondernemer op de juiste wijze wordt nageleefd door feiten en omstandigheden en fiscale wet- en regelgeving aan elkaar te verbinden.
  • De student kan beheersingsmaatregelen bedenken die bijdragen aan de beheersing van fiscale risico's.

Werkvorm