6.2-7.2: Sociale Innovatie, Technologie, Kwaliteitsmanagement en Moreel beraad

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 3

Binnen deze leereenheid leren studenten om een maatschappelijk probleem te signaleren vanuit het perspectief van ‘goede zorg’ waarbij een sociale technologische innovatie een oplossing kan zijn. Studenten leren wat een businessmodel (Canvas) inhoudt en hoe dit kan worden toegepast op de gekozen sociaal technologische innovatie waarbij verschillende ethische benaderingen worden belicht en meegenomen. Studenten krijgen uitleg over factoren die invloed hebben op de acceptatie van technology (TAM-model) en hoe acceptatie vergroot kan worden. Daarnaast wordt er in deze leereenheid aandacht besteed aan kwaliteitszorg en leren studenten hoe ze de kwaliteit kunnen borgen in toekomstige toepassing van de innovatie. Studenten leren denken in termen van input, throughput en output naar de wens om outcome en impact te realiseren (meerwaarde voor de maatschappij). Tegelijkertijd dwingt dit model studenten op een gestructureerde manier na te denken over uitgangssituatie (probleemstelling), processen (activiteiten die kunnen leiden tot een oplossing) en uitkomst (product dat is gerealiseerd, resultaten die vooraf zijn geformuleerd als gewenst).

Competenties

• Kernkwalificatie 6. Samenwerken met collega's
  • andere professionals en vrijwilligers (SW)
  • Kernkwalificatie 7: Functioneren in en vanuit een hulp- en dienstverleningsorganisatie (SW)

Leerdoelen

•    Is in staat om een maatschappelijk probleem te signaleren vanuit het perspectief van ‘goede zorg’.
•    Is in staat verschillende sociale technologische innovaties te onderzoeken t.a.v. een maatschappelijk probleem
•    Heeft kennis van wat een businessmodel inhoudt en kan dit toepassen op de sociale innovatie
•    Heeft kennis van verschillende ethische benaderingen en kan deze meenemen in de overwegingen rondom de sociale innovatie
•    Heeft kennis van acceptatie van technologie en kan dit toepassen t.a.v van sociale innovatie