Kritische reflectie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3, 4

In de lessen kritische reflectie leert de student te reflecteren aan de hand van verschillende betekenisvolle situaties. Deze zijn zowel dialoog gestuurd, filosofisch als creatief agogisch van aard. Dit draagt bij aan het bewustwordingsproces van de student met betrekking tot het eigen handelen vanuit de rol als sociaal werker en het belang hiervan voor de professionele ontwikkeling. De student leert verschillende reflectiemethoden kennen en toepassen en daarover te communiceren. Zaken als hoe stel je leerdoelen, op welke leervoorkeur heb ik, wat zijn eigen valkuilen en kwaliteiten, inzicht hebben in eigen veerkracht en hoe hebben ontwikkelingen in het beroep invloed op de uitvoer van het eigen professioneel handelen, komen aan bod in dit onderwijs.

Competenties

• Kernkwalificatie 5: Werken in maatschappelijke context (SW)
  • Kernkwalificatie 6. Samenwerken met collega's
  • andere professionals en vrijwilligers (SW)
  • Kernkwalificatie 8: Het ontwikkelen van een identiteit als reflectieve professional (SW)

Leerdoelen

5BL3: Je kunt je eigen doelen formuleren m.b.t effectief en efficiënt samenwerken.

6BL2: Je kunt op basis van zelfkennis met betrekking tot (interdisciplinaire) samenwerking, persoonlijke leerdoelen opstellen.

6BC1: Je bent in staat om te communiceren over je eigen rol, kwaliteiten en valkuilen binnen de samenwerking met collega’s.

8BT1: Je hebt op een gestructureerde manier kennisgemaakt met verschillende reflectiemethoden en deze toegepast om inzicht te krijgen in je eigen handelen.

8BT2: Je bent in staat om op basis van reflectie te komen tot leerdoelen met betrekking tot je professioneel handelen en een plan om op te stellen om hier aan te werken.

8BT3: Je bent in staat om op basis van reflectie te benoemen welke leerstijl en leervoorkeuren je hebt.

8BK5: Je hebt kennis van wat leervoorkeuren en leerstijlen zijn.

8BO1: Je kunt reflecteren op beschreven ontwikkelingen in het beroep en beargumenteren hoe deze van invloed kunnen zijn op jouw professioneel handelen.

8BL1: Je bent je ervan bewust dat je middels reflectie kunt leren van je eigen ervaringen en dat het bijdraagt aan het bewustwordingsproces m.b.t de rol die je inneemt als sociaal werker.

8BL2: Je bent je ervan bewust dat het als sociaal werker van belang is om meer te weten te komen over je eigen veerkracht en kwaliteit van leven.

8BL3: Je bent je bewust van je uitdagingen en leerdoelen m.b.t het beroep sociaal werker.

8BL4: Je bent je bewust van je leerstijl en leervoorkeuren.

8BC2: Je bent in staat om verschillende kanalen en middelen te gebruiken om te communiceren over je eigen proces m.b.t je professioneel handelen.

8BC1: Je communiceert over je eigen handelen en eigen professionele ontwikkeling middels het opstellen van leerdoelen en het schrijven van een reflectie.

8BK2: Je hebt kennis van reflectie en belang voor de uitvoer van het sociaal werk.

8BK3: Je kent verschillende methoden om te reflecteren op je professioneel handelen als sociaal werker.

Werkvorm