CC3: Kwaliteitszorg, leiderschap en innovatie

  • Code

    L.25679

  • Studiebelastingsuren

    196

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    3, 4

Deze module richt zich op het tot stand brengen van een beleidsnotitie. Om daartoe te kunnen komen moeten kwesties worden geagendeerd, alternatieven worden onderzocht en afgewogen, draagvlak worden beproefd en allerlei keuzes worden gemaakt. Het is dan ook logisch dat de student zich zal moeten verdiepen in de materie van besluitvorming. Om in een professionele context afwegingen en keuzes te kunnen maken is het noodzakelijk de perspectieven en belangen van andere actoren te kennen en begrijpen en kennis te maken met het fenomeen "framing" . Een grondige analyse van de context waarin het issue zich afspreelt is onontbeerlijk en maakt onderdeel uit van de module. De fases van de beleidscyclus worden systematisch doorlopen, waarbij de student een of meer beleidsmatige interventies ontwerpt. Dat vindt plaats aan de hand van beleidskundige theorieen, concepten en inzichten. Tevens maakt de student een plan voor de implementatie waarbij rekening wordt gehouden met diverse relevante aspecten. Deze betreffen de cultuur van de organisatie, risico's, kosten en baten, kwaliteitsborging en eventuele weerstanden. De bevindingen worden opgenomen in het uiteindelijke beroepsproduct, de beleidsnotitie.   

Competenties

  • AMM.HCSW.C3 Regievoeren en professionaliseren
  • AMM.HCSW.C4 Innoveren en veranderen

Leerdoelen

Hoe krijgt men actuele, innovatieve thema’s op de agenda? Wie heeft invloed op beslissingen rondom beleid? Na het volgen van deze module is de student in staat om zaken op de agenda te krijgen, beslissingen te beïnvloeden, kan men op  verschillende manieren naar problemen kijken en robuuste en gedragen oplossingen uit werken. De student leert te bewegen in de arena waarin de ‘strijd om het beleid’ wordt gevoerd.

Werkvorm