Werkgever van de toekomst

1, 3

• Vorm

voltijd, deeltijd

Soort minor A. Een Saxion minor toegankelijk voor alle hbo-opleidingen, mits er geen overlap is met je huidige opleiding.
Thema Economie, Management en Organisatie
Ben jij een (top)ondernemer, draai je inmiddels omzet en ben je toe aan ‘de next step’? Dan is de minor Werkgever van de Toekomst iets voor jou! In deze minor krijg je tools om je bedrijf op te schalen en te groeien in de richting van werkgever. Via inspirerende en uitdagende modules leer je hoe je meer omzet, meer impact en meer strategische groei kunt boeken met jouw team, binnen Nederland en daarbuiten.

Werk je tijdens je studie al aan/in jouw eigen succesvolle onderneming, dan biedt deze minor je de kans om je bedrijf te laten groeien en om jezelf te ontwikkelen als werkgever. Je leert wat goed werkgeverschap inhoudt en je krijgt de ruimte om dit zoveel mogelijk direct toe te passen binnen je eigen bedrijf, om de groei richting langjarig werkgeverschap te maken. De minor vormt daarmee een verdiepend programma over hoe je jouw rol kunt transformeren van groeiende ondernemer naar werkgever van de toekomst. In deze minor staat de volgende vraag centraal: hoe schaal je als bedrijf op, en dan niet alleen in grootte? Je wordt gestimuleerd om verder te denken dan de rechttoe rechtaan benadering van de groei van een bedrijf. Je vergroot je netwerk, je houdt je bezig met innovatie van je product/dienst en minstens zo belangrijk: je ontwikkelt je van beginnend ondernemer naar werkgever met werknemers in dienst. Ook verken je jouw internationale speelveld; je gaat letterlijk over de grens kijken om te onderzoeken welke kansen daar liggen voor jouw onderneming. De volgende vijf thema’s staan centraal in deze minor: · Investor readiness · Product market fit · Organisatieontwikkeling · Interactie met het ecosysteem · Internationalisering Je sluit de minor af met een afsluitend project waarin je twee door jou gekozen thema’s combineert in een verbetertraject voor jouw bedrijf.

De minor bestaat uit vijf modules, ieder met een grootte van 5 ec’s, en één afsluitend project ter grootte van 5 ec’s. Het onderwijs wordt in hybride vorm georganiseerd, waarbij online en fysieke bijeenkomsten elkaar afwisselen. Afhankelijk van de gekozen leslocatie worden groepen studenten gevormd in Enschede en Deventer, waartussen ook uitwisseling plaatsvindt. Je hebt een coach en een coachgroep van maximaal 8 studenten, die wekelijks bij elkaar komen. Daarnaast zijn er werksessies. Voor de toetsing lever je beroepsproducten op, gericht op je eigen onderneming. Tijdens de minor maak je deel uit van een community of practice, waarin ondernemers uit de regio plaatsnemen. Het Saxion Centrum voor Ondernemerschap faciliteert dit netwerk en je wordt betrokken bij alle activiteiten die het SCvO naast deze minor aanbiedt. Je hebt tijdens het volgen van de minor veel ruimte (en vrijheid) om extra-curriculaire activiteiten te volgen, zoals inspiratiesessies en lunchbijeenkomsten; allemaal bedoeld om jou te laten excelleren als ondernemer en beginnend werkgever. De minor is daarmee in zeer sterke mate toepassingsgericht en daarom is het hebben van een eigen bedrijf een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan deze minor. We dagen je uit en halen je uit je comfortzone; we stimuleren je om nieuwe medewerkers aan te nemen, begeleiden je bij de valkuilen die horen bij het opschalen van je bedrijf, en we nemen je mee naar het buitenland om te onderzoeken wat jouw mogelijkheden zijn op de internationale markt. In die zin is er in deze minor ook veel ruimte voor maatwerk, passend bij de ambities van jou als ondernemer en het ontwikkelstadium van jouw bedrijf.

De minor is opgebouwd uit verschillende activiteiten, zoals gastlessen, coachgesprekken, workshops, netwerkbijeenkomsten, Startup Café etc. Tijdens het volgen van deze minor heb je veel ruimte om extra-curriculaire activiteiten te volgen, zoals inspiratiesessies en lezingen, allemaal bedoeld om te kunnen excelleren met jouw eigen startup of scaleup. Je hebt veel vrijheid, maar er wordt wel van je verwacht dat je aanwezig bent bij de geplande lesactiviteiten, zoals bijv. coaching gesprekken, werkcolleges en gastlessen en dat je regelmatig aanwezig bent bij netwerk sessies bij onze partners t.b.v. interactie met het ecosysteem.

Deze minor is toegankelijk voor studenten van alle opleidingen. De belangrijkste instapeis is dat je een eigen onderneming hebt die ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel.

Het is je ambitie om jezelf en je onderneming zodanig te verbeteren dat je ten minste 50 tot 100 klanten bedient en/of ten minste een omzet van 20k tot 75k maakt. Je onderneming is in het stadium dat je (bijna) je eerste werknemer(s) aan kunt gaan nemen. Ben je inmiddels in deze fase, dan biedt deze minor jou de unieke kans om hier verder aan te bouwen.

Binnen ieder van de 5 thema’s waaruit de minor bestaat wordt gewerkt aan beroepstaken, aansluitend op de eigen praktijk van de onderneming. De competenties waaraan in de beroepstaken wordt gewerkt komen rechtstreeks uit het Entrepeneurship Competence-raamwerk (EntreComp), ontwikkeld door OESO en de Europese Unie (2016). De beroepstaken en competenties waaraan gewerkt wordt, bevinden zich op niveau 6/7. De levels die vervolgens per thema benoemd worden zijn overgenomen uit het framework van de Innovation Readiness Levels, een tool die gebruikt wordt om de ontwikkeling richting innovatie te tonen (Lan, 2006).

Leereenheden

Verplichte vakken