- Aantal ECTS credits
30
- Taal
Nederlands
- Plaats
Deventer
- Kwartiel
3, 4
- Vorm
Voltijd
Soort minor | B. Een Saxion minor die open staat voor studenten van meerdere opleidingen |
---|---|
Thema | Gedrag en Maatschappij, Gezondheidszorg |
Stress- en burn-outbegeleiding: vergroot je veerkracht en die van anderen.
Tijdens de minor start de student met het identificeren van mogelijke stressoren en stressreacties bij zowel zichzelf als medestudenten. Met behulp van technologische hulpmiddelen en vragenlijsten stelt de student een persoonlijk stressprofiel samen. Vervolgens verdiept de student zich in de neurobiologie, waarbij ook een beroepsproduct wordt gecreëerd, specifiek gericht op een bepaalde doelgroep.
De student besteedt ook tijd aan het versterken van zijn eigen veerkracht. Als afsluiting van de minor, voltooit de student een praktijkopdracht. In deze opdracht begeleidt de student een cliënt, ontwerpt een training of psycho-educatieve sessie voor een specifieke doelgroep, of ontwikkelt een nieuw hulpmiddel om stressoren, stressreacties of veerkracht te meten en monitoren. Ook kan de student ervoor kiezen om de organisatie te helpen door het beleid meer stressbestendig te maken.
.
Algemene beschrijving
Binnen de minor ligt de focus op de analyse, beoordeling, behandeling en preventie van stressklachten. Het onderwijs begint met een grondige beoordeling van het gedrag, waarbij studenten onderzoek uitvoeren om de omvang van de stressklachten vast te stellen. Hiervoor zetten ze een intakeproces op, creëren een assessment of onderzoeksopzet, en voeren rapportages en terugkoppel- en adviesgesprekken uit. Vervolgens wordt, gebaseerd op de resultaten van de beoordeling, een passende interventie ingezet. Afhankelijk van de (werk-)plek waar de opdrachten plaatsvinden, kunnen studenten betrokken worden bij adviesgesprekken of rapportages, het voorstellen en uitvoeren van interventies zoals trainingen, coachingstrajecten, voorlichtingsplannen of instrumenten, en de evaluatie en meting van de effecten hiervan.
Daarnaast speelt praktijkgericht onderzoek een centrale rol, gericht op het verminderen van stressklachten en het vergroten van veerkracht. Naast het uitvoeren van onderzoek, maken ook het ontwerpen en implementeren van interventies deel uit van deze minor. Hierbij leveren studenten concrete resultaten zoals verantwoordingsverslagen, beroepsproducten en een portfolio op die ze vervolgens (deels) zelf uitvoeren. Ten slotte is een belangrijk onderdeel van de minor het ontwikkelen van professionele vaardigheden die verwacht worden van een toegepast psycholoog. Centraal hierbij staan een onderzoekende en analytische benadering, een ondernemende houding, een focus op samenwerking en een sterk reflectief vermogen. Daarnaast komen aspecten van inclusiviteit en ethische afweging en verantwoording aan bod in situaties die hiertoe aanleiding geven.
Beroepstaken waar studenten aan kunnen werken, variëren van het begeleiden van een cliënt met lichte stressklachten, het ontwikkelen van een training of psycho-educatie voor een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld managers of scholieren), tot het maken van een nieuwe, technische tool die stressklachten kan meten en/of monitoren. Ook kunnen de studenten organisatie adviseren het beleid stressvrijer te maken.
Begeleiding
1. Beoordelen van gedrag
-
De student analyseert burn-out- en stressverschijnselen door middel van intakegesprekken, gestructureerde interviews, samenvattingen, aantekeningen en de creatie van een gedetailleerd plan, inclusief stressmetingen.
-
De student stelt een gedetailleerd plan van aanpak op voor burn-out- en stressverschijnselen, dat het opstellen van een intakeverslag, een behandelvoorstel, sessieplanning en offertevoorbereiding omvat.
2. Beïnvloeden van gedrag
-
De student bevordert het herstel en zelfmanagement bij de behandeling van burn-out- en stressverschijnselen, met een focus op energieanalyse, begrenzing, verwijzing naar een huisarts indien nodig, activiteiten uitbreiding, gedachtentransformatie, meting, re-integratie en terugvalpreventie.
-
De student rondt de behandeling van burn-out- en stressverschijnselen af en draagt deze over, met inbegrip van trajectevaluatie, eindmeting, en terugvalpreventieplan of werkbegeleiding.
Preventie/Amplitie
1. Beoordelen van gedrag
-
De student analyseert het huidige gedrag en de situatie, en onderzoekt samen met de cliënt naar interventies om de veerkracht te vergroten. Dit omvat het afnemen van intakegesprekken, het uitvoeren van gestructureerde interviews, en het meten van beginnende stressklachten.
-
De student stelt een preventieve interventie op om de veerkracht te vergroten, waarbij het maken van een verslag van de intake, het schrijven van een voorstel voor interventie, het bepalen van het aantal sessies en hun invulling, het aanbieden van een offerte aan de cliënt en het doen van aanvullend onderzoek om aan de behoeften van de stakeholders te voldoen, centraal staan.
De minor is voornamelijk bedoeld voor studenten die Toegepaste Psychologie (TP) of Human Resource Management (HRM) studeren. Het is van belang dat deze studenten beschikken over een solide basis in gespreksvoering en een zekere kennis van psychologie.
Dit programma is in de eerste plaats ontworpen voor voltijdstudenten, aangezien de verwachte aanwezigheidsverplichting wellicht te veeleisend zou zijn voor veel deeltijdstudenten.
Leereenheden
Verplichte vakken
Code | Naam |
---|---|
L.31396 | Neurobiologie van stress |
L.31397 | Inleiding stress en veerkracht |
L.31398 | Introspectie |
L.31399 | Stress en veerkracht in praktijk |
Ingesloten opleidingen
- HRM Human Resource Management Deventer Deeltijd (50002202)
- HRM Human Resource Management Deventer Voltijd (50002206)
- HRM Human Resource Management Enschede Deeltijd (50002195)
- HRM Human Resource Management Enschede Voltijd (50002197)
- HRM International Human Resource Management Enschede Voltijd (50002199)
- TP Toegepaste Psychologie Deventer Deeltijd (50002332)
- TP Toegepaste Psychologie Deventer Voltijd (50002336)
- HRM Human Resource Management Parttime School Deventer Deeltijd (50023189)
- HRM Human Resource Management Parttime School Enschede Deeltijd (50022936)