Festivalzomer 3.jpeg
Studentenleven

‘Vrijwilligerswerk op een festival is een aanrader’

Of je het nou doet om te helpen, voor je cv of de (werk)ervaring; vrijwilligerswerk is altijd een goed idee.

Afgelopen zomer heb ik mijn hobby, het bezoeken van festivals, gecombineerd met vrijwilligerswerk. Zo ben ik naar Oerol, Down The Rabbithole, De Zwarte Cross, Welcome To The Village, Horizontoer en Lowlands geweest. Een ervaring om nooit te vergeten en ik ga je nu uitleggen waarom dat zo is.

Als vrijwilliger heb ik verschillende functies gehad; promoteam, milieu en bar. Promoteam is echt iets voor de extraverten onder ons. Je verspreidt folders en bent het aanspreekpunt voor alle vragen die bezoekers over het festival hebben. Als je in het Milieuteam zit betekent dit dat je verantwoordelijk bent voor het schoonhouden van het festivalterrein. Dit kan door met een zak en een prikker over het terrein te paraderen of door de bekers na elk optreden uit de tent te harken. Hoewel dit wellicht niet direct aanlokkelijk klinkt, maken alle complimenten en high fives die je van bezoekers krijgt het juist wél een waardevol klusje! Als lid van het barteam doe je barwerk en dat is precies wat je nu denkt dat het is. Je komt in een ‘vulteam’ of een ‘verkoopteam’. Het vullen is echt iets voor jou als je houdt van snel je eigen ding doen. Ik heb overigens in dit team voor het eerst bier getapt, lifegoals! Het verkopen is iets voor jou als je houdt van een praatje maken en niet vies bent van een beetje rekenen.

Business meets pleasure

Tot zover het werk. De ‘echte’ voordelen, die je als ‘gewone’ festivalganger niet hebt, komen pas na het werk. Je hoeft geen festivalganger te zijn om dit te kennen: de onmenselijk lange wc-rij. Niet voor vrijwilligers, dan mag je namelijk naar de backstage wc/douche en dat is écht fantastisch. De backstage routes zijn overigens ook ideaal om een stuk wandelen te omzeilen, wat je voeten na een aantal dagen zeker kunnen waarderen! En als je dan toch daar wandelt kan het zomaar zo zijn dat je wat artiesten/BN’ers tegen het lijf loopt. Met name bij Lowlands waren de ‘grote’ sterren te spotten.

Die grote sterren kan je natuurlijk niet écht leren kennen op een festival als Lowlands. Bij bijvoorbeeld Horizontoer ben je wel constant met de artiesten aan het eten en feesten want Horizontoer vaart met artiesten en festivalgangers op grote zeilschepen langs de Waddeneilanden om daar samen een feestje te bouwen. Daar raakte ik al snel aan de praat met mensen waarmee ik vandaag nog steeds contact heb. Ook op de andere festivals heb ik veel mensen leren kennen. Dit komt ongetwijfeld doordat iedereen blij is om er te zijn en elkaar motiveert om samen het feestje zo mooi mogelijk te maken.

Het financiële plaatje

Oké even serieus, want er bestaat natuurlijk ook een financieel plaatje. Alhoewel... dat financiële plaatje is eigenlijk helemaal top. Je kunt namelijk helemaal gratis naar het festival. Ook wordt er, driemaal daags, voor je gekookt. Al het eten was goed, maar als je het àllerbeste vrijwilligersmaal wilt dan raad ik Welcome To The Village aan. Veel keus en allemaal heel erg lekker! Backstage is er ook vaak een tent waar je gratis koffie/thee/fris kunt halen, wat je het openbare terrein mee op mag nemen. Mocht je je afvragen waar je dan nog wel voor moet betalen: vervoer, kampeerspullen en extra eten/drinken. Festivalfanaten kunnen hierdoor betaalbaar naar meerdere festivals. Wat ideaal is, want eerlijk is eerlijk: als gast zijn festivals best prijzig.