Project proeftuin voor drones

EFRO subsidie ontvangen voor project Proeftuin voor drones (UIVER)

Leestijd Minuten

Het proeftuinproject ‘UIVER’ (Unmanned Intelligent Verification & Effective Response) heeft een EFRO subsidie ontvangen. In het proeftuinproject ‘UIVER’ worden, met inzet van drones, veiligheidssystemen bij inbraak, forensische opsporing en verkeersongevallen getest en ontwikkelt. Daarnaast wordt op de Twente Safety Campus een drone-testfaciliteit (in- & outdoor) gebouwd. De testfaciliteit wordt later commercieel ingezet voor verdere ontwikkeling van drones en verbetering van veiligheid.

Binnen het project zijn drie scenario’s geformuleerd:

• Beveiliging van bedrijventerreinen (bijvoorbeeld bij inbraakmelding)
  • First responders bij verkeersongevallen
  • Forensische opsporing. Onderverdeeld in reactieve en proactieve opsporing.

Onderzoek door Saxion studenten

Het project is in juni 2018 gestart. Het afgelopen halfjaar zijn door twee studenten van Saxion (tijdens een stage) verkennende onderzoeken uitgevoerd. Specifiek voor het reactieve forensische domein heeft Michelle Land zich bezig gehouden met één van de cruciale vragen binnen de opsporing, namelijk het tijdstip van overlijden. Ze onderzocht of een kleine mobiele applicatie (klein genoeg voor toepassing m.b.v. een drone) een nauwkeurige meting kan verrichten t.a.v. het tijdstip van overlijden. Een andere stagiair, Mitch de Waard, onderzocht in hoeverre een hyperspectrale camera, welke drone compatible is, naast manifeste ook latente sporen zichtbaar kan maken vanuit de lucht. Hij concentreerde zich specifiek op remsporen op het asfalt, waardoor meer kennis en inzicht werd verzameld in het tweede scenario (ongevallen). Tot slot heeft een zogenoemde 3-s groep, een multidisciplinaire onderzoeksgroep van Saxion (new forensic tools) zich bezig gehouden met het eerste scenario (beveiliging) door een heimelijk ANPR systeem (drone compatible) te ontwikkelen i.s.m. de Politie Oost Nederland.

Definitieve scenario's

Een half jaar ervaring met experimenten en onderzoek wordt meegenomen bij het bepalen van de definitieve scenario's. De focus voor de forensische toepassing zal enerzijds klassiek reactief van aard zijn (vermissingen in moeilijk toegankelijk gebied). Daarnaast zal een expliciet deel zich richten op de detectie van chemische stoffen, waarbij bewust aansluiting wordt gezocht bij het thema ondermijnende criminaliteit (maatschappelijk en opsporingsrelevante onderwerpen). Dit is een vorm van proactieve opsporing, in een vroegtijdig stadium proberen we specifieke stoffen in de lucht te detecteren. Tevens lijkt dat naast de visuele mogelijkheden van een drone, ook de "snuffelneus" toepassing binnen de andere genoemde scenario's een belangrijke rol kan krijgen. Hierbij kan een mooie doorstart gerealiseerd worden van projecten waar verschillende partners binnen dit consortium al de nodige expertise hebben verzameld. Deze definitieve scenario's worden de komende periode uitgewerkt. Een student van Saxion, zal hier tijdens een stage, verdere invulling aangeven.

Saxion maakt deel uit van het consortium dat verder bestaat uit Veiligheidsregio Twente (Enschede), Politie Oost Nederland, GGD Twente,  RJ Safety & Security B.V. (Enschede), Robor Electronics B.V. (Bentelo), State of Motion B.V. (Enschede), INCAA Computers B.V. (Ugchelen), Twinx (Hengelo) en Universiteit Twente (Enschede). Het project ontvangt een subsidiebedrag van bijna zes ton terwijl de totale kosten ervan circa 1,5 miljoen bedragen.

Logo Europese Unie OP Oost

Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling

Bekijk de website