Zabuki 2018

Zabuki Festival in het teken van Deventer 1250 jaar

Leestijd Minuten

Op 7 en 8 februari 2019 zet hogeschool Saxion in Deventer voor de tiende keer haar deuren open voor ruim 700 basisschoolkinderen uit de regio. Deze ‘junior onderzoekers’ uit groep 6, 7 en 8 van de basisschool, maken op interactieve wijze kennis met de fascinerende wereld van wetenschap en technologie. Geïnspireerd door het 1250 jarige bestaan van Deventer, wordt tijdens dit Zabuki Festival aandacht besteed aan vroegere tijden. Deventer als oude stad, heeft veel meegemaakt en de sporen hiervan zijn nog overal te vinden. Ook zijn technieken van toen nu nog steeds bruikbaar.

Een programma vol beweging

Na een centrale opening, waarin ingezoomd wordt op diverse aspecten van Deventer 1250 jaar, gaan de kinderen prikkelende workshops volgen. Deze workshops worden gegeven door studenten van de Saxion opleidingen Archeologie, Pabo, Chemie en Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.

Techniekpromotie voor de toekomstige generatie

Door kinderen in de basisschoolleeftijd al in aanraking te brengen met wetenschap en technologie, hoopt Saxion bij hen de interesse voor dit vakgebied aan te wakkeren. Dit is geheel in lijn met ‘Get Ready for a Smart World’, een van de speerpunten van Saxion. Door de krachten te bundelen met Zabuki sluit Saxion ook naadloos aan op de politieke agenda, waar aandacht voor wetenschap en technologie in het basisonderwijs een belangrijke plek inneemt.

Wat is Zabuki?

Zabuki is een kinderscience-café in Deventer. Elke maand zijn er Zabuki-middagen waar basisschool kinderen in contact komen met wetenschap en technologie. Daarnaast organiseren Zabuki en Saxion jaarlijks een festival in Deventer en Enschede met workshops rondom een actueel thema.