Presentatie in Rusland over de adoptie van EnergieTechnieken en –Maatregelen in gebouwen.
Organisatie

Leestijd Minuten

In Nederland schrijft het Bouwbesluit al sinds 1995 voor dat een woongebouw aan een bepaalde energieprestatie moet voldoen. Sinds 1998 gelden er ook voor andere soorten gebouwen eisen op dit gebied. Het introduceren van regelgeving is echter niet voldoende om tot breed gedragen acceptatie van EnergieTechnieken en –Maatregelen (ETMs) te komen. De ETM moet niet alleen een impact hebben op het werkelijke energiegebruik, maar ook op het jaarlijkse theoretisch gebouwgebonden energiegebruik (zoals vastgelegd in de gehanteerde Energie Prestatie Indicator). Daarnaast moet er aandacht zijn voor de financiële gevolgen en is er maatwerk nodig qua informatie voor alle betrokken actoren over de ETM.

Aan de Saint Petersburg State University of Economics in Sint Petersburg (Rusland), zijn ze zich hier ook van bewust. Zodoende heeft docent onderzoeker Bram Entrop op 11 april een presentatie  gegeven over dit onderwerp.
Bekijk de Russische aankondiging.

Bij de presentatie was de staf aanwezig van de Department of Population and Territory Safety from Emergency Situations en geïnteresseerde master studenten.

Doordat de presentatie van te voren was toegezonden aan een tolk, die tevens live de presentatie vertaalde, waren de aanwezigen goed in staat de presentatie te volgen. Dit bleek wel toen de vragen gesteld mochten worden, waarbij enthousiast de vingers omhoog gingen om nog meer over dit onderwerp te weten te komen. De hoogleraar van de vakgroep heeft aangegeven graag de samenwerking met Saxion en het lectoraat Duurzame Leefomgeving verder te willen versterken en hoopt op een vervolg.

Dank gaat uit naar Jacques Bazen, Olga Ugolnikova en Olga Alekseeva-Krukova voor het mogelijk maken van deze bijeenkomst.