Robin CB-days

Conscious Business-dagen zorgen voor ‘triggermomentje’ bij studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Studenten laten nadenken over kritische vragen die ze kunnen stellen aan bedrijven: dat is het doel van de Conscious Business-dagen die de International Business School dinsdag, woensdag en donderdag organiseert in Enschede en Deventer. “We willen dat studenten bewust worden van de impact die ze kunnen hebben.”

Gerenommeerde bedrijven als Asito, Ten Cate Protective Fabrics, E&Y en Sekisui Plastics gaven en geven deze week in het Ko Wierenga-gebouw in Enschede en de Gasfabriek in Deventer gastlessen aan IBS-studenten, die vervolgens in groepjes aan de slag gaan om onderzoeksvragen op te stellen voor deze bedrijven. “Wat wij deze dagen doen is studenten laten nadenken over kritische vragen die ze kunnen stellen aan de bedrijven, op het gebied van duurzaamheid en de foodprint die ze achterlaten op de wereld en de maatschappij,” vertelt Aldo van Duivenboden, projectmanager van het Knowledge Centre Conscious Business.

Studenten worden volgens hem in de toekomst de beslisser binnen de bedrijven. “En vanuit die rol kunnen zij invloed uitoefenen op hoe de wereld er straks uitziet. We willen dat studenten bewust worden van de impact die ze kunnen hebben. We vinden het mooi om studenten bewust te maken van de beslissingen die ze nemen over bijvoorbeeld materialen en businessmodellen: weet dat je daar keuzes in kan maken. Doe niet standaard wat we altijd hebben gedaan, maar wees kritisch en probeer een positief verschil te maken.”

IBS-student Robin Copier over zijn ecologische voetafdruk en die van Sekisui Plastics

Triggermomentje

Aan het eind van de tweedaagse (dinsdag en woensdag in Enschede, woensdag en donderdag in Deventer) moeten de studenten, aan de hand van de informatie die ze gekregen hebben, onderzoeksvragen opleveren waarmee ze het bedrijf op weg helpen naar een meer duurzame business. International Business-student Robin Copier (midden op de foto) was woensdagmiddag in Deventer met zijn groepje bezig voor het Almelose bedrijf Sekisui Plastics. “We zijn aan het brainstormen: wat zou Sekisui nog meer kunnen doen om plastic groener te maken? Het is leuk om te doen: je bent met elkaar bezig en het is heel actueel.”

Het is voor Robin zelfs, zoals hij het zelf noemt, een ‘triggermomentje’: “Ik reis veel. Vlieg eerst hierheen, dan weer daarheen. Dat is natuurlijk niet zo goed. Als zo’n groot bedrijf er al zo mee bezig gaat, wat zou ik dan individueel nog kunnen doen? Ik moet toch nog een paar jaar leven op deze wereld en de volgende generaties ook, dus ik vind het belangrijk dat we er wat aan doen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.