Hoe schatten docenten open leermaterialen op waarde?
Benieuwd naar hoe docenten open leermaterialen op waarde schatten? En hoe we docenten kunnen ondersteunen om het gebruik van deze leermaterialen in het onderwijs te vergroten?
Lees dan meer hierover in een zojuist verschenen publicatie genaamd ‘Would you use them? A qualitative study on teachers’ assessment of open educational resources in higher education’ gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Internet and Higher Education. Deze publicatie is een deelstudie van het PhD onderzoek van onze collega Marjon Baas. Zij promoveert in deeltijd bij het ICLON, Universiteit Leiden en het artikel is geschreven met haar begeleiders Roeland van der Rijst, Tjark Huizinga, Ellen van den Berg, en Wilfried Admiraal.

Op basis van de resultaten adviseren we hoger onderwijsinstellingen die het gebruik van open leermaterialen in het onderwijs willen bevorderen om het gesprek rond open leermaterialen te organiseren in docententeams gedurende curriculum herzieningen. Hierbij is ondersteuning van de bibliotheek en instructional designers gewenst om leermaterialen zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de pedagogische behoeften en de specifieke onderwijscontext van de docent.
Benieuwd naar alle resultaten en praktische implicaties? Je kunt het open access artikel lezen en downloaden via: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100857

Marjon Baas
TLC - Onderwijskundig Adviseur - Expertise: Open onderwijs en Toetsing
[email protected]