Column: Je studententijd betekent je eigen keuzes maken

Column: Je studententijd betekent je eigen keuzes maken

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Tijdens je studententijd ga je veel meer alleen doen. Eigenlijk niet alleen, maar ook juist telkens met nieuwe mensen. Dat kan best even schakelen zijn, zeker als je (net als ik) direct van de middelbare school naar het HBO gaat. Daarom deel ik tips over het maken van je eigen keuzes.

Voor mijn eerste stage verhuisde ik naar Utrecht, een stad waar ik toen nog helemaal niemand kende. Nu in het vierde jaar van mijn studie vind ik dingen alleen doen helemaal geen issue meer en heb ik hele leuke vriendinnen in Utrecht. Dingen alleen doen hoort erbij in je volwassen leven, sterker nog het is hartstikke leuk! Je eigen keuzes maken en daardoor precies doen wat je zelf écht leuk vindt.

Van de middelbare school naar het hoger onderwijs

Op de middelbare school doe je vaak dingen samen met je vrienden. Dezelfde school, hetzelfde sportclubje, dezelfde feestjes, noem maar op. Dan komt je studiekeuze en moet je zelf gaan kiezen wat je leuk vindt. Belangrijk is natuurlijk om een opleiding en een onderwijsinstelling te kiezen die je zelf interessant en leuk vindt, en niet één die je vrienden leuk vinden. Anders wordt het erg pittig om je diploma te gaan halen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar in het hoger onderwijs doe je je opleiding toch alleen. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Groepjes wisselen telkens van samenstelling en tentamens maak je in je eentje, dus trek je niks aan van wat anderen doen. Ga op zoek naar iets wat helemaal bij jou past. Bezoek open dagen, geef je op voor meeloopdagen en durf ook naar een school te gaan die misschien iets verder reizen is.

Horizon verbreden

Tijdens je studie zijn er ook mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. Een studiereis, minor of buitenlandse stage zijn de uitgelezen kans om meer van de wereld te zien. Door op reis te gaan zul je niet alleen meer van de wereld zien, maar ook van jezelf. Ook hier geldt; doe niet wat je vrienden doen, maar doe wat jou het leukst lijkt.

Je hoeft natuurlijk niet per se naar het buitenland. Om je horizon te verbreden kun je er ook voor kiezen om je minor op een andere hogeschool te doen. Ontzettend goed voor het uitbreiden van je kennis en het ontmoeten van mensen van andere studies door heel Nederland. Zelf doe ik een minor bij een andere hogeschool en heb ik al veel leuke mensen ontmoet en nieuwe dingen geleerd (wel heb ik heimwee naar Saxion natuurlijk).

Of zoals ik in het begin noemde: doe een stage in een ander deel van Nederland. Persoonlijk vond ik het belangrijker om bij een vet bedrijf te werken dan wat de locatie van de stage is. Tijdens je stage kun je veel interessante mensen ontmoeten en leren wat wel of juist niet bij je past.

Uit je comfort zone

En heimwee is helemaal niet erg. Dat is een belangrijk leerpunt: het is niet erg als je het moeilijk vindt. In je comfort zone blijven is makkelijker en kost minder moeite. Het levert alleen ook veel minder op. Zie het juist als een uitdaging om er tijdens je studententijd achter te komen wie j́íj́ bent en wat jij leukt vindt. Zelfstandigheid is super waardevol, het is ook heel fijn als je het niet meer eng vindt om dingen alleen te doen. Je hebt jezelf altijd bij je en als je dat fijn gezelschap vindt, heb je het altijd goed voor elkaar!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.