Persoonsgebonden medische hulpmiddelen: opmaat naar breed toepasbaar maatwerk

Een behandeling is voor patiënten het meest waardevol als die is afgestemd op persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden. Vroeger was het onmogelijk om kosteneffectieve persoonsgebonden zorg te leveren. Nu wordt dit mede dankzij technologieën zoals 3D printen steeds haalbaarder.

In de regio Twente wordt medisch 3D printen al ingezet voor het maken van onder andere preoperatieve modellen, zaagmallen en eenvoudige medische hulpmiddelen. Ondanks veelbelovende ontwikkelingen lukt het ziekenhuizen nog niet om op grote schaal 3D printen in te zetten. Er zijn technologische uitdagingen, maar ook vragen over de inrichting van het ontwerpproces en de implementatie van de persoonsgebonden hulpmiddelen in het zorgproces.

Doel

Het doel van het project is: zorgprofessionals ondersteunen om het 3D printen van persoonsgebonden medische hulpmiddelen structureel en duurzaam onderdeel te maken van het bestaande regionale ecosysteem.

Financiering

RAAK Publiek

Partners

Saxion (lectoraten Industrial Design, Lichtgewicht Construeren, Technology Health & Care en Fablab Enschede), Medisch Spectrum Twente (MST), Ziekenhuisgroep Twente (ZGT), Roessingh R&D, Roessingh Revalidatie Techniek, OCON, Oceanz en in samenwerking met DSM, Canfield, AllRoundTechnology, Materialise, Universiteit Twente (TechMed Centre), Zuyd Hogeschool.

Meer weten?

Neem contact op: