Computational design

Vernieuwend computerondersteund ontwerpen en produceren: industrie 4.0

De minor Computational Design & Digital Making focust op het ontwerpen en creëren van een eigen product met digitale technieken. Vaardigheden als Computational Design, 3D-printen, lasersnijden, 3D-scannen, frezen, gieten en composieten verwerken staan daarbij centraal. Een eigen elektrotechnisch regelsysteem wordt gemaakt en gebruikt. Het ontwerpproces volgt het Design Thinking-model, met nadruk op iteratieve probleemoplossing. Samenwerking en kennisdeling met medestudenten staan centraal, met als doel gezamenlijk veel te leren.

Aanmelden als

Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:

Saxion-student Niet-Saxion-Student

Vragen over deze minor?

Paul Gröneveld
  • Code

M.1213

september

• Type

Voltijd

• Taal

• Max aantal deelnemers

• Locatie

Enschede

• Minor Type

B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')

• Doelgroep

Saxion-student, Niet-Saxion-student

Wat houdt deze minor in?

In de minor Computational Design & Digital Making leer je op verschillende manieren om een eigen product te ontwerpen en te maken. Dat gebeurt op basis van digitale ontwerp en maaktechnieken. Vanaf het begin ontwikkel je je eigen eindproject waarin je veel van het geleerde terug kunt laten komen. Parallel krijg je in drie leerlijnen les over onderwerpen die je nodig hebt, zoals; Computational Design met Rhino Grasshopper (data gestuurd), 3D-printen in de breedste zin van het woord, lasersnijden, 3D-scannen, frezen, gieten en composieten. Voor het project wordt ook een eigen elektrotechnisch regelsysteem ontworpen, gebouwd en geprogrammeerd.

Er is veel ruimte voor eigen initiatieven en er wordt veel iteratief gewerkt aan problemen die je niet gemakkelijk in één keer kunt oplossen. Het ontwerpproces is gebaseerd op Design Thinking met daarbinnen veel plan, do, check, act stappen. Het doel daarbij is dat je zo vroeg mogelijk kunt testen of jouw idee goed kan werken voor een gegeven context. Je werkt gedeeltelijk samen met andere studenten aan opdrachten. Informatie over hoe medestudenten werken aan hun opdrachten, wordt ook steeds gedeeld met de groep. Het doel is: samen veel leren over Computational Design & Digital Making.

Student aan het werk in een werkplaats

• Computational Design
  • Mastering 3D printing
  • Fabacademy Assignments
  • Final Project
Schema over module-opzet

De minor is geschikt voor creatieve en technische studenten.

Met behulp van deze minor wordt je beter in het ontwikkelen van producten, ga je veel snellern prototypen digitaal maken, gebruik je modellen om van te leren, gebruik je data om modellen te genereren, wordt je een ontwerper met extra skills.

Computational design

• Opdrachten uitgewerkt in een portfolio
  • Demo van fysieke prototype
  • Presentatie over ontwerp

Studenten geven aan dat het een interessante minor is, waar wel veel inzet voor wordt gevraagd.

Dieren

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids