Circulaire Economie

1, 3

• Vorm

Voltijd

Soort minor A. Een Saxion minor toegankelijk voor alle hbo-opleidingen, mits er geen overlap is met je huidige opleiding.
Thema Economie, Management en Organisatie
In deze minor maak je kennis met de Circulaire Economie. Je gaat aan de slag met meervoudige waardecreatie, het sluiten van materiële kringlopen en nieuwe verdienmodellen om duurzame ontwikkelingen te ondersteunen.

De belangstelling voor de Circulaire Economie groeit snel in het bedrijfsleven en bij de overheid. Iedereen begrijpt dat we samen zullen moeten werken aan meer duurzame oplossingen op het gebied van materiaal- en energiegebruik. Maar hoe werkt een Circulaire Economie en welke principes passen daarbij? Hoe richten we onze verdienmodellen in? Hoe voorkomen we dat materialen hun waarde verliezen en weggegooid worden?

Vaak zijn er vele technische oplossingen beschikbaar om meer duurzaam te ondernemen. In deze minor concentreren we ons op het daadwerkelijk organiseren en implementeren van die technische oplossingen, en het organiseren van de waardecreatie die hierbij hoort. Samen met opdrachtgevers uit de praktijk ga jij hen helpen met het ontwikkelen van een Circulair businessmodel, waarbij je de geleerde theorie direct in de praktijk kunt brengen. Dat vraagt om creativiteit, affiniteit met duurzaamheid, ondernemerschap en doorzettingsvermogen. Ga samen met ons de uitdaging aan.

Nieuwsgierig geworden naar de Circulaire Economie? Vind jij ook dat we niet alleen moeten praten over duurzaamheid en een Circulaire Economie, maar het gewoon moeten gaan doen? Meld je dan aan voor deze minor en verzeker dat jij alvast klaar bent voor een duurzame toekomst.

Deze minor bestaat uit 8 thema’s (1-4 in het eerste kwartiel, 5-8 in het tweede kwartiel):

1. Inleiding: Wat is de CE en waarom doet dat ertoe?

2. Kringlopen en partijen

3. Business modellen voor de CE en de waardepropositie

4. Circulaire principes: de 10 Re’s

5. Waardecreatie en verdienmodel

6. Strategie en organisatie

7. Resultaten en randvoorwaarden

8. Uitdagingen voor een circulaire economie in de praktijk

Al in de eerste week ga je, samen met een andere student, in duo’s zelf op zoek naar een voor jou interessant bedrijf waarvoor je de praktijkopdracht wilt maken. Jij legt contact en stemt af met de docent over de inhoud van de opdracht. In week 5 start je met de opdracht bij jouw opdrachtgever, de praktijkopdracht werk je in duo’s uit.
De lesweken zijn globaal opgebouwd met 10 uur les, 10 uur zelfstudie en 20 uur voor de praktijkopdracht. Tussendoor is er ruimte voor enkele excursies.

We sluiten de minor feestelijk af met een grote markt waarin alle deelnemende studenten van beide locaties (Enschede en Deventer) hun resultaten presenteren middels een zelfgemaakte poster. Alle opdrachtgevers worden hiervoor uitgenodigd.

Tijdens deze minor leer je niet enkel theorie uit een boek maar ga je vooral ervaren hoe je deze in de praktijk kunt brengen, bij een echt bedrijf, met alles wat daarbij komt kijken. Je ervaart dat het vinden van goede oplossingen voor een praktijksituatie waarin echte kaders zoals financiering en wetgeving gelden een beroep doen op jouw creativiteit en doorzettingsvermogen. Ook krijg je alvast een doorkijkje naar wat de Circulaire Economie voor Nederland kan betekenen en hoe toonaangevende voorlopers hier nu al hard mee aan de slag zijn. Het is vooral een grote ontdekkingstocht naar wat jij en jouw vakgebied kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst voor ons allemaal.

De minor is toegankelijk voor alle studenten. Door de opbouw van het materiaal en de beschikbare toegankelijke literatuur (o.a. het werkboek Circulair Organiseren van Prof. dr. Jan Jonker, 2018) is er geen specifieke voorkennis vereist om deze minor te kunnen volgen. We hebben per locatie (Enschede en Deventer) maximaal 30 plaatsen. Bij grote interesse kan een intakegesprek deel uitmaken van de selectieprocedure.

De toetsing voor deze minor is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

• Schriftelijke, individuele, toets over de basisprincipes van de circulaire economie en circulaire businessmodellen op basis van open vragen. Omvang kennistoets: 5EC.
  • Een schriftelijk adviesrapport voor jouw opdrachtgever. Deze opdracht werk je in duo’s uit. De inhoudelijke beoordeling zal door de begeleidend docent plaatsvinden op basis van een van tevoren opgestelde en inzichtelijke rubrics. Ook maak je samen een poster om zo in één oogopslag duidelijk te maken wat het door jullie gevonden advies inhoudt. Omvang adviesopdracht, rapport en poster: 20EC.
  • Je presenteert jouw adviesrapport mondeling aan de opdrachtgever. Je neemt ter voorbereiding een korte videopitch op en levert deze in. Daarnaast schrijf je een persoonlijke reflectie in de vorm van een kort essay. Omvang pitch en essay gecombineerd: 5EC.

Aanwezigheid bij de lessen is verplicht. Het missen van meer dan één les zonder geldige reden leidt tot een aanvullende opdracht.

Leereenheden

Verplichte vakken