Hoi Bestuur 2017
Studentenleven

Brakke koppen niet te stoppen: de HOI-week Deventer

Leestijd Minuten

Daar zitten ze dan, het HOI-bestuur Deventer, brak maar klaar voor een interview met SAX. Max, Paulien, Maaike, Johan Emily en Julia. Allemaal hadden ze een behoorlijk krakende en vermoeide stem, het geluid dat oort bij een geslaagde introweek. We vroegen ze waarover ze tevreden, maar ook ontevreden waren.

Hoeveel mensen deden mee aan de HOI-week dit jaar?

“Zevenhonderdvijftig aanwezige deelnemers.” zegt Paulien trots. ”Het hoogste aantal ooit!” roept Maaike juichend. Er zit dus een stijgende lijn in, vorig jaar waren het er namelijk zeshonderdnegentig. Deze aantallen zijn overigens exclusief de papa’s en mama’s, de begeleiders van de eerstejaars.

Welke activiteiten waren er zoal gedurende de week?

Paulien: “Op de woensdag waren er veel activiteiten op Saxion en in de stad: een klimwand, karaoke zingen, lasergamen in school, poolen, bowlen en filmkijken." Voor het lasergamen in school, dit jaar voor het eerst, waren vier lokalen op eenzelfde verdieping afgezet.

Welke activiteiten waren het meest en welke het minst bezocht?

"Veel dingen deden we gezamenlijk, dus alles werd goed bezocht. De BBQ was tof, en je ziet dat dat altijd wel erg in de smaak valt" zegt Paulien. "Daarnaast waren mensen natuurlijk enorm te spreken over het lasergamen. Het minst populair was het beklimmen van de Lebuinuskerk, maar hier had het weer waarschijnlijk een flink aandeel in."

Er ging veel goed. Maar wat kon beter?

"De stoppen sloegen donderdag door bij de sport-en spelactiviteiten op de Brink. De stopcontacten waren dus overbelast. Er moest geen brandweer bij te pas komen, maar de stormbaan en andere elektrisch opgeblazen toestellen, zakten wel in. Niemand zat er toen gelukkig op of in. Tijdens de BBQ konden we niet onder het gestelde aantal decibel blijven. Dit aantal was naar aanleiding van klachten van buren gesteld op 75 dB" aldus Paulien. Dit jaar konden ze naar eigen zeggen niet lager dan 85 dB. “Met negenhonderd studenten pratend in tent zit je al op 80 dB.” Vooralsnog hebben ze geen klachten gehad.

De gemeente Deventer liet weten dat de afdelingen Bouwen, Wonen & Toezicht geen klachten hebben binnengekregen. Tenslotte, over de welkomstoespraak van Ineke van Oldeniel en Andries Heidema zei Max: “De burgemeester praatte zelf al harder door de microfoon dan dat hij eigenlijk toe had gezegd.” Het zit er dus op, in Deventer, maar voor volgend jaar wil Julia alvast een belofte doen: “Het lasergamen was dit jaar echt te klein, volgend jaar wordt het veel groter.”