Bestuur HOI 2017
Studentenleven

‘De meest succesvolle HOI Enschede in jaren!’

Leestijd Minuten

De HOI is voorbijgevlogen, het afbreken van de verschillende attributen her en der in het gebouw is in volle gang en er is een grote kans dat een flink aantal eerstejaars thuis slaap aan het inhalen is. Met Roxanne van Norde en Thijmen Stavenuiter van het HOI-bestuur in Enschede blikken we terug op een, volgens hen, geslaagde HOI. “Ik ben wel een beetje schor, dus ik hoop dat je me goed kunt verstaan”, zegt Roxanne.

Een schorre stem, vermoeide koppies. Het was leuk?

Thijmen: “Het was de meest succesvolle HOI in jaren. De samenwerking met de Jaargetijden was weer top, zij verzorgden de lunches en het buffet. En we hadden het Summer Festival dat we dit jaar voor het eerst zelf hebben georganiseerd in het Volkspark. We hebben zoveel hulp gehad uit alle hoeken, het weer zat uiteindelijk enorm mee en de zon liet zich regelmatig zien. Dit is de tweede keer dat ik in het HOI-bestuur zit en alles wat we vorig jaar wilden verbeteren is ook beter gegaan, vind ik.”
Roxanne: “Het was zwaar maar het was het zó waard!”
Thijmen: “Vergeet niet dat wij hier al vanaf februari mee bezig zijn. In de week voor de HOI moesten de puntjes op de i worden gezet, toen bleek dat we nog heel veel puntjes moesten zetten. In de aanloop naar de HOI moet je soms hard zijn naar medebestuursleden, maar als die HOI dan in volle gang is dan is positiviteit heel belangrijk. We wisten elkaar echt te motiveren om net dat extra stapje te zetten. Je kan niet langzaam lopen tijdens de HOI. Er is continu iets wat geregeld moet worden. En dat het dan uiteindelijk zo goed uitpakt, dat is echt geweldig.

En dat aantal deelnemers!

Roxanne: “1865 ja. We hebben echt een aantal keer met onze ogen moeten knipperen.”
Thijmen: “Uiteindelijk hebben we vanaf dinsdagmiddag ‘nee’ moeten verkopen aan eerstejaars. We zaten helemaal vol. Het is zo ontzettend hard gegaan!
Roxanne: “We wilden de eerstejaars een volwaardige HOI geven. Als we nog meer mensen hadden toegelaten, dan kon dat niet meer. We moesten nee verkopen maar we hebben de mensen die wél meededen een geweldige HOI kunnen geven en dat was het belangrijkste. Ik heb me in het afgelopen halfjaar beziggehouden met social media en daar heb ik soms zelfs slapeloze nachten van gehad. Maar als je dan ziet dat het helemaal vol zit is dat een bekroning op je werk."

In hoeverre is die sfeer in het bestuur belangrijk voor de HOI?

Thijmen: “Heel erg! Als je zo lang met elkaar werkt dan weet je precies wat je aan elkaar hebt. Je weet waar de grenzen liggen, wat iemand wel en niet kan. We hebben aan het begin van de HOI-week ook afgesproken dat als het iemand teveel zou worden, dat die dat dan aan zou  geven. Er komt echt heel veel op je af en toch was er niet één keer iemand die het niet meer aan kon en dat zegt ook wat over de groep waar we mee hebben gewerkt.
Roxanne: “Op de ochtend voor het Summer Festival waren we enorm aan het stressen. De regen stroomde onophoudelijk uit de hemel en wij zagen het festival al in het water vallen. We hadden er zo veel voor gedaan en dat leek bijna allemaal voor niets. Maar op een gegeven moment, we zaten in de auto, klaarde het op en kwam de zon door, vlak voor het festival begon. En vanuit de auto zagen wij al die studenten naar het Volkspark trekken. Toen we in het Volkspark kwamen zag ik dat alles precies zo stond zoals wij het wilde hebben en dat was echt een ‘wauw’-moment. We hebben dat toch maar mooi geflikt, met zijn allen.”

En hoe zagen die dagen er voor jullie uit?

Thijmen: “Vanochtend was ik hier om 9:15 maar de rest van de week al om 7:00 uur. Al die extra dingen die nog even geregeld moeten worden. Om 22:00 uur ging het gebouw weer dicht en waren wij eigenlijk nog helemaal niet klaar met ons werk. Dat waren hele lange dagen en korte nachten. Ik ga dit weekend veel slapen!"

Roxanne met HOI-deelnemers op het kunstwerk bij Saxion in Enschede

Roxanne, met HOI-deelnemers, op het plein voor Saxion

Wat was voor jullie het hoogtepunt?

Roxanne: “Ik had gisteren even een moment van realisatie; ik stond op het monument voor het Saxiongebouw, ik was een live video aan het maken voor Facebook en ineens kwamen de verenigingen aanlopen, zwaaiend met vlaggen. Ik stond echt even te janken. Ik vond dat zó mooi! Dat was voor mij een hoogtepunt, dat ik daar stond en dat zag gebeuren en dat dat beeld precies was wat ik voor ogen had bij de HOI; iedereen samen, lol maken en een feestje bouwen.”
Thijmen: “Voor mij was het hoogtepunt, ja ik kan het niet anders zeggen, het Summer Festival in het Volkspark, met de DJ contest. Ik stond op het podium stond om alles aan te kondigen en dat iedereen dan naar je kijkt en luistert. Daarna dan ook nog met East & Young, dat zij er ook nog een feestje van maken met 400 man voor dat podium die van links en naar rechts gaan. Echt fantastisch.
Roxanne: “En de partners die aangaven volgend jaar ook weer mee te willen doen. Dat is heel tof om te horen. En dat je met je bestuursblouse in de stad aangesproken word door mensen die vertellen hoe te gek ze het vinden. Ik ging van de week ’s avonds de stad in om nog wat filmpjes te maken voor Facebook. Eigenlijk wilde ik heel graag slapen en had ik enorm last van mijn voeten. Maar als je dan in de stad komt en de sfeer proeft dan weet je: daar doe je het voor. En dan doen die zere voeten er gewoon niet meer toe.”