Kleurpotloden

Column: Deliberatieve democratie in de klas

geen foto beschikbaar
Laurence Guerin MSc Leestijd Minuten

In deze bijdrage gaat onderzoeker Laurence Guèrin in op de vraag hoe we concreet invulling kunnen geven aan burgerschapsvorming in de klas volgens het idee van de deliberatieve democratie: door leerlingen groepsgewijs problemen te laten oplossen.

geen foto beschikbaar

Laurence Guerin MSc

Laurence Guérin, MSc, is bezig met de afronding van haar promotieonderzoek naar de didactiek van burgerschapsvorming. Haar aandacht gaat vooral uit naar groepsgewijs problemen oplossen, de cognitieve, metacognitieve en motivationele voorwaarden hiervoor en de didactische ondersteuning hiervan. Ze publiceerde onder meer over leren voor duurzame ontwikkeling, leren samen denken en participatie in burgerschapsvorming. Ze verzorgde diverse lezingen en presentaties in Zwitserland, Zweden en Duitsland. Ze studeerde Bedrijfskunde aan de Ecole Supérieure de Commerce de Rennes, werkte enige jaren in het bedrijfsleven in Zwitserland en Nederland, studeerde Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht en is sinds 2006 werkzaam als docent en senioronderzoeker werkzaam binnen het Kenniscentrum OnderwijsInnovatie van de Saxion te Deventer.

Projecten binnen de onderzoekslijn Brede vorming:
- Onderzoek naar de opbrengsten van groepsgewijs probleem oplossen.
- Ontwikkeling van een meetinstrument voor het in kaart brengen van brede vorming in het vernieuwingsonderwijs.

Kernpublicaties

• Guérin, L.J.F. (geaccepteerd). Aanleren duurzaamheid is nog geen leren voor duurzame ontwikkeling. Pedagogiek.
  • Guérin, L.J.F., Van der Ploeg, P.A., & Sins, P.H.M. (2013). Citizenship Education: The feasibility of a participative approach. Educational Research, 55(4), 427-440.
  • Guérin, L.J.F. (2013). Chocola en Duurzame Ontwikkeling. Didactief-online.
  • Guérin, L.J.F. (2013). Chocola is geen chocola. Ecent.
  • Guérin, L.J.F. (2013). Niet alle lessen over duurzame ontwikkeling behandelen duurzame ontwikkeling. Ecent.
  • Guérin, L.J.F. (2013). Duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs. Ecent.