Expeditie Dalton karakters Helen, Stan en Kweenie

Expeditie Dalton: een nieuwe online leeromgeving

Leestijd Minuten

De online leeromgeving Expeditie Dalton is ontwikkeld naar het gelijknamige kinderboek Expeditie Dalton. In dat boek gaan twee kinderen, Sanne en Maurice op onderzoek uit naar het daltononderwijs. We volgen de kinderen tijdens hun onderzoek en leren zo veel over dalton. Aan het eind presenteren beide kinderen hun gegevens met een onderzoeksposter.

De bedoeling van de software van Expeditie Dalton is dat daltonleraren met de kinderen zelf ook op onderzoek uitgaan naar het daltononderwijs. Daarbij krijgen de kinderen, maar ook de leraren, hulp van drie personen.

Animaties en interactieve workshops

In verschillende animaties bieden Helen Parkhurst, professor Kweenie en Stan de Robot hulp in de vorm van informatie die gebruikt kan worden in de workshops en in het eigen onderzoek van de kinderen. Er zijn in Expeditie Dalton maar liefst 20 onderwerpen over daltononderwijs in interactieve workshops en verdiepingsworkshops uitgewerkt. Daarnaast is er een onderzoekslijn: in 8 korte workshops leren kinderen een eigen onderzoek op te zetten en uit te voeren.

Leraren zijn vrij hoe ze Expeditie Dalton inzetten. Er kan met de 20 workshops een programma naar eigen keuze samengesteld worden voor het werk met de hele groep. Ook individuele of groepjes kinderen kunnen ermee werken, bijvoorbeeld wanneer kinderen een eigen onderzoek doen naar aspecten van het daltononderwijs.

Op onderzoek naar ‘dalton’

Het is de bedoeling dat daltonleraren uit de groepen 6, 7 en 8 de online leeromgeving gebruiken om kinderen op onderzoek te laten gaan naar ‘dalton’. Bovendien kunnen leraren met Expeditie Dalton zelf het gesprek met kinderen aangaan over verschillende aspecten van dalton: wie het bedacht heeft, waar het vandaan komt, de kernwaarden, het werken met een taak, het kiezen van eigen werkplekken, het plannen van je eigen werk, de ruimte gebruiken, enzovoorts.

Hulpmiddelen voor leerling en leraar

Kinderen krijgen in Expeditie Dalton allerlei hulpmiddelen aangereikt om hun eigen onderzoek op te zetten. Ze leren denken als een onderzoeker, leren hoe ze een probleemstelling en een onderzoeksvraag kunnen formuleren, hoe ze hun onderzoek op kunnen zetten en uit kunnen voeren, en tot slot hoe ze de gegevens kunnen presenteren.

Expeditie Dalton biedt leraren daarnaast hulpmiddelen om met hun eigen groep in gesprek te gaan over dalton en over het opzetten van een eigen onderzoek. Bovendien zijn er handige tools met beschrijvingen en printbladen van verschillende reflectievormen en coöperatieve werkvormen.

Breed persoonsvormend onderwijs

Expeditie Dalton is ontwikkeld als een innovatief programma om op de eigen school kinderen spelenderwijs meer vertrouwd te laten raken met de achtergronden van het daltononderwijs en met ideeën over hoe de eigen daltonpraktijk vorm te geven. Kinderen worden daarbij gevraagd om ook echt zelf na te denken over hoe dingen werken, wat zij zelf fijn vinden werken, en welke ideeën zij hebben. Ze leren onder andere denken als een wetenschapper, een eigen onderzoek doen, executieve functies en burgerschapsvaardigheden verder ontwikkelen, en presenteren.

Het werken met Expeditie Dalton draagt zo bij aan het realiseren van breed persoonsvormend onderwijs, waarbij kinderen de kern(waarden) van dalton leren doorgronden, de wereld verkennen, leren leren én onderzoeksvaardigheden en burgerschapsvaardigheden ontwikkelen.

Geïnteresseerd?

Op dit moment zitten we nog in de testfase waarbij een aantal pilotscholen Expeditie Dalton aan het uitproberen zijn. Een demoversie van deze online daltonleeromgeving is al aan te vragen. Nieuwsgierig geworden? Wil je meer weten of de demoversie aanvragen? Check dan de website: www.expeditiedalton.nl.