Catering8.jpg
Business

Cateraar Appèl heeft grootse plannen

Leestijd Minuten

Het is inmiddels al tweeënhalf jaar geleden dat cateraar Appèl het stokje overnam van Cormet. De plannen waren groots: een bakkerij, luxe koffiebar, mini-supermarkt en een heel nieuw concept. Hebben ze dat allemaal waar kunnen maken en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Jullie wilden iets heel anders aanbieden dan voorganger Cormet. Is dat gelukt?

“Voordat wij begonnen, hebben we een grootschalig onderzoek gehouden onder studenten en medewerkers,” vertelt Bas van Noort, rayonmanager van Appèl. “Zo wisten we direct wat de wensen waren en konden we daarop inspelen. Alles wat wij bedenken, leggen we nog steeds naast dat onderzoek. Sowieso proberen wij de samenwerking met studenten op te zoeken. Bijvoorbeeld met de Hospitality Business School in Apeldoorn. Daar geef ik vier keer per jaar gastcolleges en gaan we samen in discussie: ‘Wat is nou eerlijk en goed eten?’ Studenten maken bijvoorbeeld een manifest en ontwikkelen vervolgens een menu-item wat daarbij past. De beste items zijn in Apeldoorn ook echt verkocht.”

De bakkerij is gerealiseerd en ook voor een luxe kop koffie kunnen we inmiddels bij jullie terecht, maar de supermarkt ontbreekt nog. Hoe staat het daarmee?

“Een groot deel van onze concepten hebben we inderdaad uit kunnen rollen. Ook wilden we graag mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. Daar hebben we er inmiddels vijf van lopen, wat heel erg leuk is. We kijken bij het selecteren van deze mensen altijd of er een klik is, want je moet sommige dingen vaak vaker uitleggen en er moet genoeg rust zijn voor deze medewerkers. Wat betreft de supermarkt, daar kan ik nog weinig over zeggen, maar het staat zeker nog op ons lijstje.”

Catering6.jpg

Wat was voor jullie een hoogtepunt?

“De M&M pop-up store in Deventer kreeg enorm veel aandacht en was een groot succes. Dit past natuurlijk niet helemaal bij onze visie van goed en gezond eten, maar iedereen heeft ook guilty pleasures. Soms moet je dan gewoon even uit de bocht springen en daar wat mee doen. Het was vooral heel erg leuk.”

De soep is altijd een groot discussiepunt. Waarom is de gebonden soep in het hoofdgebouw in Enschede en in Apeldoorn bijvoorbeeld duurder dan in de andere gebouwen?

We kregen van studenten te horen dat zij niet tevreden waren over de kwaliteit, maar voor €0,55 en €0,95 kunnen we niet heel veel soep maken, dus besloten we een experiment te houden in deze gebouwen. We boden een luxere goed gevulde soep aan voor €1,25. Maar toen werden we door Saxion teruggeroepen doordat er klachten kwamen over de prijs. Dus we gaan dat weer terugdraaien naar de oude situatie: €0,55 voor de heldere soep en €0,95 voor de gebonden soep. Het is moeilijk om iedereen tevreden te houden. Het liefst willen wij drie verschillende soepen aanbieden, maar daar hebben we simpelweg de ruimte niet voor.”

Er komen nog wel eens wat klachten voorbij, bijvoorbeeld dat er te weinig vegan opties zijn. Hoe gaan jullie daarmee om?

“Wij vinden de feedback die we van studenten ontvangen alleen maar fijn, hiermee kunnen we onze dienstverlening alleen maar beter maken. Een van de doelstellingen voor dit jaar is om meer plantaardige gerechten en producten te introduceren op onze locaties. Op dit moment loopt er een pilot om te testen welke producten geschikt zijn. We hebben hiervoor zelfs een ‘specialist duurzaamheid’ aangenomen en zijn lid geworden van de Green Protein Alliance. Dit is samenwerkingsverband van partijen die werken aan het versnellen van de eiwittransitie; eiwitbehoefte uit plantaardige bronnen. Daarnaast zoeken we voor ons dierlijke assortiment naar de meest bewuste keuzes. Geen plofkippen bijvoorbeeld en meer kip dan rund. Rund is namelijk veel vervuilender voor het milieu. Daarnaast kijken we ook naar verpakkingsmateriaal, zoals een alternatief voor koffiebekers. Het liefste zouden wij ook normaal bestek aanbieden, maar dat verdwijnt vaak in de lades van studentenkeukens. Elke keer nieuw bestek kopen is simpelweg te duur.”

Gerelateerde artikelen

Philip Agteres (fotografie Thomas Busschers) Corporate

Philip vond verdieping en voldoening in zijn nieuwe baan bij Saxion

22 april 2024
Organisatie

Landelijke Bestuurskunde Dag 2024

02 april 2024
Tom Puper (fotografie: Thomas Busschers) Corporate

Tom gooide het roer om en werd docent: ‘Bij Saxion is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid’