Feesten met East & Young tijdens HOI Enschede: ‘Die kleine feestjes zijn eigenlijk het leukste’
Studentenleven

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Ze stonden meerdere keren op Freshtival, speelden de weide van Mysteryland plat en kregen zelfs toestemming van Mick Jagger himself om hun remake van ‘Paint it Black’ uit te brengen. En eind deze maand? Dan staat East & Young ‘gewoon’ in het Enschedese Volkspark tijdens het Saxion Summer Festival.

De HOI is bekend terrein voor Marc Oosterbaan, die samen met Ivo de Jong East & Young vormt. Ooit deed de Enschedeër zelf mee. “Ik heb een tijdje Podotherapie gestudeerd aan Saxion. Voorafgaand deed ik mee aan de introductie. Dat vond ik heel erg leuk. Prachtig, al die feestjes. Je leert de stad ook op een hele leuke manier kennen.”

Na een jaar besloot de artiest toch voor de muziek te kiezen en ging hij naar ArteZ. “Toen dacht ik: ‘Yes! Nog een keer zo’n week’, maar wat volgde was de saaiste introductie ooit. Ik heb die hele week geen kroeg gezien, want we moesten meteen serieus aan de slag met zaken als koorzingen. Echt een anti-climax, want vriendschappen ontstaan juist als je samen biertjes gaat drinken. Ik raad studenten dan ook aan om overal voor open te staan tijdens de HOI. Ga niet saai thuiszitten, maar praat met iedereen, doe aan alles mee en maak nieuwe vrienden. Daar heb je pas echt wat aan.”

‘David Guetta draaide onze eerste schoolopdracht’

Marc en Ivo braken door met hun allereerste schoolopdracht, vlak na hun introductie. “Ik leerde Ivo kennen tijdens de intake. Hij moest voor mij en zei dat hij was aangenomen. Dat was ons eerste contact. Toen we voor een opdracht muziek moesten maken, deden we dat samen.” Samen produceerden ze de track ‘Reveal’, die later gedraaid werd door onder andere David Guetta. “Als Guetta onze track draaide, kwam er een robot het podium op. Daardoor bereikte onze muziek heel veel mensen. We kregen al aanbiedingen voor we überhaupt een naam hadden.” Inmiddels staat East & Young op veel grote festivals. “Misschien heeft die saaie introductie van ArteZ dus toch nog nut gehad”, lacht Marc.

HOI East & Young

Het Volkspark op zijn kop

Uniek dus, dat de Enschedese dj-formatie in een intiemere setting gaan draaien. “Voor ons maakt het eigenlijk niet uit of we voor een groot of een klein publiek staan. We vinden alles leuk. Sterker nog, die kleine feestjes zijn eigenlijk het leukste. Vorig jaar waren we ook bij de HOI en draaiden we na de dj-contest zelf een set. Veel mensen hadden aan het einde van de dag wel zin in een feestje en eindigde daardoor bij ons voor het podium. Dat was heel tof”, vertelt Marc.

Workshops

Naast het Volkspark op zijn kop zetten, gaan de mannen van East & Young dit jaar iets extra’s doen: workshops geven. “De groepjes krijgen bij ons echt een kijkje in de keuken. De studenten gaan mee de studio in en wij laten ze zien hoe wij muziek maken en produceren. Zo hopen we ze iets te leren over ons vak en ze enthousiast te maken voor het draaien. We hebben dan ook veel zin om terug te keren naar de HOI, het is voor ons echt een leuke thuiswedstrijd”, sluit Marc af.

Meedoen met de HOI 2018

Wil je ook niks missen? Meld je dan snel aan voor de tofste introductieweek

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.