Gastlezing Digital Marketing: Frank Oonk - Van Java naar de Javatoren
Organisatie

Gastlezing Digital Marketing: Frank Oonk - Van Java naar de Javatoren

Leestijd Minuten

Bij de minor Digital Marketing worden regelmatig gastsprekers uitgenodigd om studenten te inspireren. Eind november stond Frank Oonk in Enschede voor de klas om een interessante lezing te geven. Student Jeske Bertens schreef er een blog over.

"Frank Oonk heeft vrijdag 30 november 2018 bij Saxion Enschede een zeer interessante lezing gegeven aan de studenten van de minor Digital Marketing. In het kader van het hieraan verbonden vak New Concepts krijgen studenten elke week een lezing van inspirerende personen en nieuwe concepten. Deze week vertelde Frank over hoe hij is gekomen waar hij nu is.

Het begin: de eerste jaren

Frank begon op school al met een ondernemen. Hij verkocht cd’s met software op het schoolplein. Hij verdiende hier niet heel veel geld mee per cd. Daarna is hij op grotere schaal gaan verkopen en werd er meer geld verdiend. Toch gaf dit nog geen voldoening omdat hij te weinig erkenning kreeg. 

Om meer erkenning te krijgen is hij gestopt met zijn cd-handel en heeft het muzieklabel Recognize opgericht. Bij dit label werden een aantal artiesten aangenomen en als snel hadden ze veel volgers op Hyves en viral videos op YouTube. Helaas sloeg de balans hierbij te ver door naar de andere kant: hij kreeg weliswaar veel erkenning, maar het geld stroomde nu niet echt binnen. 

Op zoek naar de gulden middenweg ging Frank in loondienst bij SlagbijAlmelo, een marketingcommunicatie bureau. Hier kreeg hij de opdracht om de internet afdeling op te bouwen. Dit ging goed, de afdeling groeide, hij kreeg een aantal mensen onder zich en er werden belangrijke projecten uitgevoerd. Wel merkte hij op dat er een kloof zat tussen de technische en commerciële mensen en dat niemand eigenlijk echt gelukkig was met zijn werk. Hij besloot toen, ondanks een vast loon en erkenning, ontslag te nemen. 

Recognize: A shelter for whizzkids

Een goede balans tussen inkomen en erkenning was dus ook niet de oplossing. Mensen moesten eveneens gelukkig zijn in hun werk, er graag naar toe gaan en geloven in wat ze deden. Om dit doel na te streven heeft hij vervolgens opnieuw een bedrijf opgestart, wederom onder de naam Recognize, met een mantra waar de werknemers achter konden staan: ‘A shelter for whizzkids’. Dit bedrijf had ook een hele vrije werkwijze om de creativiteit te bevorderen. Bijvoorbeeld massages voor ontspanning, op vrijdag vrij werken aan een eigen project binnen het vakgebied, de eigen werktijden bepalen en iedere werknemer had een eigen 'werkplek-innovatie-budget'. Met dit budget moest je zelf je werkplek inrichten. Dit hield in bureau, zitplek, computer, enz. 

Het bedrijf Recognize liep goed en kreeg opdrachten van grote nationale opdrachtgevers. Recognize was ook het eerste bureau dat virtual reality software inzette. Helaas trad de 'Wet van de remmende voorsprong' op en durfden bedrijven hier nog niet in te investeren. In het tweede jaar van Recognize waren er nog steeds evenveel werknemers, maar niet de bijbehorende opdrachten. Er werd verlies geleden. Frank wist niet hoe hij het bedrijf continuïteit kon bieden, maar kreeg van een andere ondernemer een gouden tip: vraag hulp. Het is erg belangrijk om te erkennen wat je zelf niet kan en hulp te vragen aan mensen die dat juist wel kunnen. 

Waar was Frank slecht in? Het antwoord was: directeur zijn. Dus ging Frank op zoek naar een directeur voor zijn eigen bedrijf en ging zelf als werknemer binnen het bedrijf aan de slag. De directeur kreeg geen salaris, maar aandelen in het bedrijf en een gepassioneerde groep werknemers. Dankzij de nieuwe directeur werd het bedrijf langzaam stabieler.

Wanneer Frank in 2013 vader wordt, heeft hij grote schulden en dat voelt niet goed.  Hij probeert het bedrijf te verkopen, echter zonder succes. Dan neemt een groot nationaal bedrijf contact op. Zij zochten een bedrijf dat aantrekkelijk was voor jongeren. Dit haalde hem eindelijk wel uit de schulden, maar met het ontvangen geld kon hij niet goed omgaan. Dit ging door totdat iemand hem (letterlijk) in zijn gezicht sloeg. Dit leidde tot een samenwerking met Sjoerd-Jan Reinders en Mitchell Eeftink. 

“Het gaat niet om erkenning of geld. Het gaat om genieten. Succes is geen bestemming, maar een weg er naartoe.” Frank is gewoon een artiest en programmeur die het leuk vindt dingen te maken en naar buiten te brengen.

Recnation: we catalyze companies

Hierbij bouwde hij het stabiele bedrijf ‘Recnation: We catalyze companies’ op. Met eigen producten: Adfine, Appmakenonline en Gamekey. Ook houdt hij een YouTubekanaal bij waarop hij in video’s spreekt met andere ondernemers. Helaas gaf ook dit nog niet genoeg voldoening. Het gevoel van creativiteit werd gemist en hij kon niet al zijn vaardigheden benutten. Totdat Radiu erbij kwam.

Radiu. Music has to find you.  

Het laatste, geweldige idee. Een radio app die geheel gratis te gebruiken is zonder advertenties. Het idee is dat artiesten de mogelijkheid hebben om eigen nummers te uploaden en deze te sponsoren naar specifieke doelgroepen. De app zorgt met een kunstmatige intelligentie voor unieke radio voor elke gebruiker. Je eigen favoriete nummers afgestemd op de stemming waarin je bent. Je kunt het energielevel van de muziek bepalen (lekker slow of juist stuiteren). 

Radiu bezorgt Frank eindelijk voldoening. Hij werkt nu 4 uur per week. In die 4 uur doet hij de echte 'vervelende' zaken. De rest van de week besteed hij aan leuke dingen. Voor meer informatie kunt u Franks website bezoeken, een kijkje nemen bij het bedrijf Recnation of de site van Radiu bezoeken."

Door: Jeske Bertens

Gerelateerde artikelen

Gastcollege 'Het Effectieve Werken' voor studenten Organisatie

Gastcollege 'Het Effectieve Werken' voor studenten