Saxion University - Student reading a newspaper

Deze 6 types kom je tegen in de collegezaal

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

De collegezaal is soms net een dierentuin. Als je goed kijkt, kun je je studiegenootjes namelijk allemaal in een hokje plaatsen. Welk type ben jij?

1. De ijverige

Kenmerken: zit altijd vooraan. Ook wel bekend als de overachiever.
De ijverige student neemt geen genoegen met een studententien. Hij of zij wil cum laude afstuderen en herkanst ook de zevens. Deze student zit vaak druk mee te typen en skipt alleen in noodgevallen een college. Zegt vaak dat het tentamen slecht ging, maar haalt vervolgens een negen. Als je slim bent, zorg je dat deze harde werker in je vriendenkring komt. Zeker als je bepaalde vakken lastig vindt.

2. De brakke

Kenmerken: hangende oogleden. Heeft nooit geld, wel altijd bier.
Hoe hij het doet en waar hij het geld vandaan haalt weet je niet, maar dit type is altijd brak en maakt de wildste uitgaansavonden mee. Deze student moet de laatste maanden vaak heel erg stressen om genoeg punten te halen om te mogen blijven.

3. De nachtbraker

Kenmerken: leeft pas na tien uur. Geeft de verkoopcijfers van Douwe Egberts een gigantische boost.
De nachtbraker appt je om de raarste tijden met vragen over de lesstof. Als jij allang onderuitgezakt Netflix ligt uit te spelen, begint deze student met leren. Hij of zij is nou eenmaal geen ochtendmens. Je ziet dit type nooit om 8:30 in de collegezaal. Heeft ook altijd koffie in de hand en weet elke koffieautomaat te vinden.

4. De luiaard

Kenmerken: is nooit bereikbaar als er wat moet gebeuren. Slaapt meer dan een pasgeboren baby.
Je vraagt je af wat de luiaard überhaupt op de opleiding komt doen. Hij of zij wisselt gedurende de dag vooral af tussen slapen en eten. Dit type wil je absoluut niet in je projectgroep, want dan weet je al dat je alles zelf moet gaan doen.

5. De slimme

Kenmerken: leert amper. 'Favorietje' van de docent.
Deze wandelende Wikipedia is er eentje om jaloers op te zijn. Hij of zij slaat vrijwel nooit een boek open, maar haalt wel vrijwel alles. Dit type wil je in je groepje als je gaat pubquizzen. Winst is gegarandeerd.

6. De geest

Kenmerken: ????
Tijdens het maken van groepjes noemt de docent altijd de naam van deze persoon, maar hij of zij is er nooit. De geest duikt vaak halverwege het jaar een keer op en verdwijnt dan weer voor een tijdje. Deze student is voor iedereen één groot mysterie, zelfs voor de SLB’er. Je kan nog beter een opdracht doen met een schoenlepel, daar heb je meer aan.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.