Remco Spithoven Online Weerbaarheid KPN.png
Onderzoek

Lector Remco Spithoven als expert in de nieuwste KPN-campagne tegen online buitensluiten

Leestijd Minuten

Lector dr. Remco Spithoven (lectoraat Online Weerbaarheid) speelt een belangrijke rol in de landelijke KPN-campagne Iedereen Behalve. De campagne, die in de Week tegen Pesten (22–26 september 2025) wordt gelanceerd, richt zich op bewustwording en het tegengaan van online buitensluiten.

Uit onderzoek waarbij Remco betrokken is, blijkt namelijk dat één op de vier jongeren maandelijks online buitengesloten wordt – vaak in groepschats. Dit kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid, slapeloosheid en somberheid.

Remco: "Ik heb meegebouwd aan de nieuwe landelijke campagne van KPN: ‘Iedereen behalve’. In opvolging van ‘Een stukje van mij’, dat jongeren en opvoeders wees op de risico’s van shame sexting, richt deze campagne zich op bewustwording en het tegengaan van online buitensluiten. S10 schreef een speciaal nummer, er is een film opgenomen waarvan beelden terugkomen in haar videoclip en tijdens de Week tegen Pesten in oktober gaat de campagne live. Op de interactieve campagne-pagina ben ik als expert aan het woord, naast Stop Pesten Nu, de Kindertelefoon en Help Wanted."

Week tegen Pesten

Voor de Week tegen Pesten (22–26 september 2025) lanceert KPN samen met zangeres S10 de campagne Iedereen Behalve. Met het nummer Buut Vrij en de film wordt de impact van online buitensluiten voelbaar gemaakt en staat de rol van omstanders centraal.

Remco: “Jongeren bevinden zich in een levensfase waarin sociale bevestiging extreem belangrijk is. Dat maakt hen gevoeliger voor groepsdruk. Juist daarom moeten we hen vaardigheden meegeven om die druk te herkennen én positief om te buigen.”

Door deel te nemen aan deze campagne maakt Saxion zichtbaar hoe onderzoek kan bijdragen aan verandering in een gesprek dat er écht toe doet.

Over het onderzoek

Het onderzoek naar online buitensluiten werd uitgevoerd door Helpwanted en Stichting School & Veiligheid, samen met lector Remco Spithoven. Meer dan duizend jongeren tussen de 10 en 20 jaar deden mee. De resultaten geven een betrouwbaar beeld van jongeren in Nederland, omdat rekening is gehouden met geslacht en leeftijd. Motivaction verzorgde het veldwerk tussen 22 juli en 4 augustus 2025.

Lector Remco Spithoven als expert in de nieuwste KPN-campagne tegen online buitensluiten KPN_Beter-Internet_Supportive-Visual-2_max4MB.png KPN_Beter-Internet_Supportive-Visual-5_max4MB.png

Gerelateerde artikelen

Toegang zonder toezicht Onderzoek

Toegang zonder toezicht: wie let er online op onze kinderen?

30 mei 2024
Toegang zonder toezicht Organisatie

Opinie: Toegang zonder toezicht

30 mei 2024
Onderzoek

Cyberweerbaarheid in organisaties: “gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel”