Batavierenrace.PNG

Deze negen Saxion-teams strijden voor de winst bij de Batavierenrace

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

De hardloopschoenen mogen uit de kast, want op 11 mei staat de 47e editie van de Batavierenrace voor de deur. Kijk jij liever een Netflix-marathon dan dat je er eentje loopt, maar heb je wel zin om de renners aan te moedigen? Dan hebben wij goed nieuws! Dit jaar verschijnen er maar liefst negen Saxion-teams* aan de start.

De gelukkigen zijn de studieverenigingen LiNK, Oxytoc, Syntaxis, Archimedes, Construct, Tabula Rasa en IDent. Ook studentenvereniging Nescio heeft een startbewijs. Traditioneel zal het UT/Saxion Running Team proberen om dit jaar nog hoger te eindigen in de Universiteitscompetitie. Vorig jaar behaalde het prestatieteam een knappe derde plek, achter Groningen en Nijmegen.

Snelste vereniging

Direct na het startschot van de Batavierenrace barst ook de onderlinge strijd tussen de studieverenigingen weer los. De leden verversen de hele dag druk de uitslagen om te zien wie er voor staat. Vorig jaar trok Tabula Rasa aan het langste eind. Het team eindigde op de 115e plek en lieten runner-up Archimes daarmee ver achter zich. Zij werden 200e. Dat jaar streden er 315 teams voor de winst in de reguliere competitie.

De Epy Drost-verenigingen bleken in 2018 kelderklasseteams. Syntaxis werd 298e en LiNK claimde plek 300. Wij hebben uit betrouwbare bron vernomen dat er veel getraind wordt, dus de kans is groot dat die prestatie dit jaar verbeterd wordt.

* Natuurlijk lopen er nog veel meer Saxionners mee. Bijvoorbeeld bij hun studentenvereniging, sportvereniging of met huisgenoten. Wij wensen alle lopers veel succes!

Batavierenracde 2018 - Foto: Arjan Reef

De Batavierenrace

De Batavierenrace is de grootste estafetteloop ter wereld. In teams van 25 lopers proberen de deelnemers zo snel mogelijk de 175 kilometer van Nijmegen naar Enschede af te leggen. Om 00:00 klinkt het startschot en begint de nachtploeg met lopen. De finish is aan het einde van de middag traditiegetrouw op de Sintelbaan op de Universiteit Twente. Middels luid gejuich worden de laatste lopers van de dag aangemoedigd om nog heel even alles te geven. Veel teams steken vervolgens de barbecue aan. Dan is het nog niet uit met de pret, want ’s avonds wordt het Batavierenfeest gehouden op de Universiteit Twente. Hier zijn alle studenten welkom, al zijn het vaak de niet-lopers die dansen tot diep in de nacht…

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.