Sjoerd Klijn tijdens Read4Energy
Corporate

'We zijn met positieve energie bezig om het een plekje te geven'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Dinsdag vond in de centrale hal in Enschede de boekenmarkt Read4Energy plaats. Hiermee werd geld opgehaald voor goededoelenorganisatie Join4Energy, dat de strijd aangaat met energiestofwisselingsziekten. Voormalig Saxion-medewerker en initiatiefnemer Sjoerd Klijn maakte van dichtbij mee welke ellende deze ziekten kunnen veroorzaken, maar haalt veel positiviteit uit dagen zoals deze.

Het is volgens Sjoerd ‘ongeveer de achtste keer’ dat de boekenmarkt werd georganiseerd. Jaren geleden is het idee ontstaan, toen zijn toenmalige Saxion-collega’s hem en Join4Energy wilden steunen. “Dat waren fanatieke lezers,” licht Sjoerd toe, terwijl hij toekijkt hoe studenten en andere geinteresseerden de boekenstapels doorspitten. “Dus toen hadden we zoiets van: we gaan een boekenbeurs organiseren. En vanaf het eerste jaar loopt het gewoon hartstikke leuk.” De afgelopen weken leverden collega’s, vrienden en bekenden boeken aan, die voor €2 per stuk weer worden verkocht. “We zouden vanmorgen om tien uur beginnen, maar om half negen hebben we de eerste boeken al verkocht. Dan komt er weer iemand: ‘Is het weer zo’n mooie dag vandaag?’ Dat zijn de reacties waarvoor je het doet natuurlijk.”

Lasse

Maar waar Sjoerd benadrukt dat het goede doel deze dag niet centraal staat (“Het is meer van: joh, iedereen die weer gezellig een boek wil hebben, koopt er maar eentje”), zit er wel degelijk een verhaal achter. En dat is niet zomaar een verhaal.

Op 4 maart 2011 krijgt Lasse, het driejarige zoontje van Sjoerd en zijn vrouw, een epileptische aanval. Lasse wordt in coma gebracht en naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis vervoerd in Utrecht, maar na twaalf dagen van hoop en vrees blijken zijn hersenen zodanig aangetast dat er geen hoop meer voor hem is. Ruim zestig mensen komen afscheid nemen, waarna Lasse in het bijzijn van zijn vader, moeder en zusje overlijdt. De grootste nachtmerrie van elke ouder wordt zodoende werkelijkheid voor Sjoerd en zijn vrouw.

Aangezien tijdens het ziekbed van Lasse duidelijk werd dat de epileptische aanval werd veroorzaakt door een energiestofwisselingsziekte, besluiten Sjoerd en zijn familie zich in te zetten voor Join4Energy, dat strijdt tegen deze ziekten. Zo krijgen ze Lasse niet terug, beseffen ze, maar kunnen ze hopelijk wel veel van zijn lotgenootjes helpen. Onder het mom van Ride4Energy beklimmen Sjoerd, zijn dochtertje Merel en zijn tante Eliza de afgelopen jaren enkele keren de Mont Ventoux in Frankrijk. Sjoerd op de fiets, de dames lopend. Ook wordt jaarlijks de Read4Energy-boekenmarkt georganiseerd bij Saxion, net zoals vandaag. Dit alles om geld in te zamelen voor het goede doel.

In de jaren dat we voor dit doel bezig zijn, heeft het heel veel nieuwe vriendschappen en ervaringen opgeleverd. Dat maakt het wel weer heel mooi.

Positieve energie

“Het is nu acht jaar geleden,” vertelt Sjoerd. “Je bent met positieve energie bezig om dit een plekje te geven en dat maakt het wel heel erg mooi. Ik heb ook twee jaar een pauze gehad. Toen deden we wel de boekenbeurs, maar heb ik niet de Mont Ventoux beklommen. Ook gewoon omdat het er zodanig ingehakt heeft dat ik het even niet meer aankon.” Sjoerd is in die periode kribbig, wilde thuis alleen maar op bed liggen en had geen energie meer om actie te ondernemen. “Kijk, het is ook altijd weer confronterend. Bij ons is het verhaal afgesloten, maar ook in Frankrijk kom je weer heel veel verhalen tegen. Er komen daar tig ouders, al dan niet met kinderen die de ziekte hebben. Je hoort zoveel verhalen en je moet er ook maar net tegen kunnen.”

Hij zoekt uiteindelijk hulp, gaat in therapie en verwisselt van baan. Dat geeft hem weer energie. “En nu ebt het af en toe wel even weg: de gedachte aan de ziekte. Je pakt steeds meer het leven weer op. Dat is de ene dag makkelijker dan de andere, maar je ziet wel een stijgende lijn en dat is positief.” Zijn strijd tegen de stofwisselingsziekten brengt hem uiteindelijk ook veel moois. “In de jaren dat we voor dit doel bezig zijn, heeft het ook heel veel nieuwe vriendschappen en ervaringen opgeleverd. Dat is de positieve kant eraan en dat maakt het ook wel weer heel mooi.”

(tekst gaat verder onder de foto's)

De vorige keer zag ik haar alleen in de verte nog lopen. Dat vond ze geloof ik wel leuk, dat ze haar vader eruit liep.

Sjoerd Klijn over dochter Merel tijdens het beklimmen van de Mont Ventoux

Bijzonder

Op 15 juni beklimmen Sjoerd, zijn dochtertje Merel en zijn tante Eliza weer de Mont Ventoux. Sjoerd op de fiets, de dames gaan weer lopen. Het laatste stuk loopt hij met zijn dochtertje mee. “Dat heb ik de afgelopen twee keer ook gedaan. De vorige keer liep ze me er overigens gewoon uit. Die heeft een drive, zeg. Ze wilde haar tijd van het jaar ervoor verbeteren, dus die vertrok en was direct weg. Ik kon haar niet meer bijhouden en zag haar alleen in de verte nog een keer lopen. Dat vond ze geloof ik wel leuk, dat ze haar vader eruit liep.” aldus Sjoerd. “Maar het is heel bijzonder om dat samen te doen.”

Wil jij Sjoerd, Merel en Eliza steunen in het beklimmen van de Mont Ventoux en zodoende bijdragen aan onderzoek naar energiestofwisselingsziekten? Kijk dan op de website van Ride4Energy en doneer!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.