Studenten erg blij met terugtrekken renteverhoging op studielening
Corporate

Studenten erg blij met terugtrekken renteverhoging op studielening

Leestijd Minuten

Goed nieuws voor (toekomstige) studenten! Minister van Engelshoven kondigde vandaag in de Eerste Kamer aan dat het kabinet het wetsvoorstel rondom de verhoging van de rente op de studielening terugtrekt. Studentorganisaties zijn blij met dit bericht. Volgens de Landelijke Studentenvakbond betekent dit een besparing van zo’n 5.000 euro voor studenten. En ook de koepelorganisatie van Saxion’s studieverenigingen ziet de ontwikkeling als een overwinning.

Het voorstel had de staatskas in 2060 226 miljoen euro moeten opleveren. Volgens Minister van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zou de opbrengst van de hogere rente ervoor zorgen dat het leenstelsel betaalbaar blijft en dat de schatkist tegen een stootje kan. Studenten zagen dit echter niet zitten en voerden het afgelopen jaar al actie tegen de renteverhoging. Zo werden er meer dan 100.000 handtekeningen opgehaald tegen het wetsvoorstel. Ook in de Eerste Kamer werd er vorige week fel op het wetsvoorstel gereageerd.

Studentorganisaties reageren

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is ontzettend blij met het besluit. Voorzitter Carline van Breugel: “We hebben het afgelopen jaar heel hard gestreden tegen de renteverhoging. Nu dit is gelukt kunnen studenten opgelucht adem halen, dit scheelt hen namelijk zo’n 5.000 euro.” De LSVb ziet het als een belangrijk signaal van de politiek naar studenten. “Sinds het leenstelsel dwingen we studenten om schulden te maken, we gaan hen hier niet ook nog voor straffen met een hogere rente.”

Studentactivisme

Ook de Saxion studieverenigingen zijn erg blij met deze ontwikkeling. “We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat het leenstelsel is ingevoerd”, legt voorzitter Bastiaan Masselink van de Koepel Organisatie Studieverenigingen Saxion (KOSS) uit. “Het is een beïnvloedende factor in de mate waarin studenten zich inzetten voor studentactivisme en studiegerelateerde activiteiten. Het leenstelsel heeft negatief uitgepakt op studieverenigingen. Ervoor kiezen om de rente niet te verhogen geeft studenten meer financiële zekerheid en daardoor durven ze ook meer te investeren in extra zaken als activiteiten of bestuurstaken bij een studievereniging. Het is een overwinning voor de kleine studieverenigingen of gezelligheidsverenigingen in het studentenleven.”