De Global Goals Jam van 2019
Organisatie

De Global Goals Jam van 2019 een groot succes

Op 20 en 21 september zijn op verschillende locaties wereldwijd de Global Goals Jams georganiseerd. Studenten en docenten van Saxion deden mee aan dit tweedaagse evenement en kwamen 60 deelnemers samen voor de aftrap van de Jams. Daarna werkten zij twee dagen, in groepen, aan het bedenken van ideeën en oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken.

De vraagstukken werden voorgelegd door een aantal partners. Sekisui Europa, een bedrijf dat plastic ‘opblaast’ tot bolletjes, vroeg de studenten na te denken over het recycling proces van haar producten. De Gemeente Enschede droeg twee cases aan. De eerste vraag was hoe de gevolgen van klimaatverandering in de stad Enschede bestrijdt kunnen worden en de tweede case ging over het behouden van kennis en talent in de regio. Ruben Timmers van Saxion bedacht de Workday Waste Walk en vroeg de deelnemers mee te denken aan de verspreiding van dit idee binnen Saxion.

De 60 deelnemers volgden de stappen van een zogenaamd Design Thinking Proces. In korte sprints van 3 uur zijn achtereenvolgens de Empathise, Ideation, Prototyping en Testing fasen doorlopen. De prototypen van hun ideeën zijn gepresenteerd voor het publiek. Daarbij mocht het publiek stemmen op het gebied van haalbaarheid, presentatie en oplossing. De prototypen zijn dus meteen ‘getest’. De beste presentatie werd gekozen tot winnaar van de Saxion Global Goals Jam.

Het winnende team, bestaande uit Saxion studenten Pascal Krommendijk, Steven de With, Yash Varma, Jonas Schröder en Manuel Schlichter werd gefaciliteerd door docent Marc Lankamp. Samen bedachten zij een oplossing voor de Gemeente Enschede om de gevolgen van heftige regenval op te lossen. In een notendop vertelden zij dat wanneer elke woning in Enschede een regenton zou hebben, er 2,4 miljoen liter water niet in het riool stroomt. Dat regenwater zou bovendien, gefilterd, aangeboden kunnen worden in de vorm van openbare tappunten voor drinkwater en ook in openbare toiletten zou het prima te gebruiken zijn.

Dubbele winst

Aansluitend werd het winnende team ook nog eens verkozen tot winnaar van de inzendingen voor de SDG Action Day! Zij mochten de pitch presenteren voor 500 leden van SDG Charter, de organisatie achter de SDG Action Day, die op 25 september in Amsterdam plaatsvond.

De Global Goals Jams Enschede vonden plaats op twee locaties, namelijk bij Saxion en bij DesignLab Universiteit Twente. Deze samenwerking laat zien dat er wordt gewerkt aan een community rondom de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Deze doelstellingen hebben betrekking op 17 duurzaamheidsthema’s. De Verenigde Naties heeft deze thema’s benoemd om organisaties, bedrijven en overheden duidelijk te maken waaraan zij moeten werken om in 2030 een betere wereld te hebben.