Eenzaamheid onder jongeren
Studentenleven

Kennis opdoen om eenzaamheid onder jongeren te bestrijden

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Deze week is het de Week tegen eenzaamheid. Oud-student Koen Meijer (22) wil hier ook aan bijdragen, maar dan specifiek op het gebied van eenzaamheid onder jongeren. “Ik wist niet eens dat het bestond tot ik er op geattendeerd werd en ik denk dat meer mensen hetzelfde hebben, dus laten we er alerter op zijn.”

Tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde aan Saxion kwam Koen in contact met toenmalig docent Tom Morssink van de Academie Mens en Arbeid. Ze bleven contact houden, ook nadat Koen afgelopen zomer afstudeerde. “Hij vroeg me of ik hem wilde helpen door deel te nemen aan een leerkring om eenzaamheid onder jongeren te bestrijden. Nadat ik wat meer had opgezocht, want ik hoorde voor het eerst over het onderwerp, bleek dat ik zelf ook een periode eenzaam was geweest al had ik dat niet door op dat moment. Ik besloot dat ik mee wilde helpen.”

Ook in de media kreeg eenzaamheid onder jongeren onlangs veel aandacht toen een tweet van de 25-jarige Nadi viraal ging nadat ze via Twitter een oproep deed om een maatje te vinden, zodat ze niet meer zo alleen zou zijn. Er werd een landelijk meldpunt geopend en vandaag opende ook de Eenzaamheidslijn.

Koen Meijer project leergroep tegen eenzaamheid onder jongeren

Met de leerkring willen ze vooral kennis verbreden en het taboe doorbreken. Koen: “We proberen zoveel mogelijk te leren over het onderwerp. Elke paar weken komen we met de kring bij elkaar en dan praten we erover. Soms met een deskundige als gastspreker. In de groep zitten ook medewerkers van de Wijkkracht, Humanitas, Studio 15 en andere studenten. Het doel is om uiteindelijk met een initiatief, en misschien zelfs meer dan een, te komen zodat we jongeren uit hun sociale isolement halen en de taboesfeer die om het onderwerp hangt doorbreken. Een simpel te organiseren initiatief is: jongeren gamen veel en in plaats dat ze online met elkaar gamen organiseren we een gameavond waarbij ze fysiek bij elkaar zitten.”

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!