Saxion-studenten leren middelbare scholieren bewuster omgaan met geld

Saxion-studenten leren middelbare scholieren bewuster omgaan met geld

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Ome DUO betaalt – Bewuster omgaan met geld. Dat is de veelzeggende naam van de module die Saxion-studenten de afgelopen maanden met financieel experts van de Rabobank Enschede-Haaksbergen voor jongeren ontwikkelden. Doel van de workshop is om middelbare scholieren bewust te leren omgaan met geld. Deze week gaven Saxion-studenten hun eerste les. Wat waren de ervaringen?

“We komen net terug van het Bonhoeffer College in Enschede, waar we de workshop als pilot hebben gegeven aan leerlingen uit havo-4 en vwo-6. Zowel de leerlingen als de docenten waren positief en enthousiast,” vertelt Jeff de Ruyter, projectleider bij de dienst Onderwijs en Student Support (OSS) van Saxion. Jeff was de afgelopen maanden betrokken bij het ontwikkelen van de module die Saxion-studenten aan meer middelbare scholieren gaan geven.

Geldproblemen later in het leven leren voorkomen

Het item Leren Omgaan Met Geld dat eerder dit jaar bij EenVandaag te zien was, vormde de directe aanleiding om de module te ontwikkelen. In het actualiteitenprogramma gaven jongeren aan dat bewust leren omgaan met geld vooral iets is dat ze in de opvoeding van hun ouders moeten meekrijgen. Toch was ook 80% van de ondervraagde jongeren voorstander van verplichte lessen over persoonlijke financiën op de middelbare school. Om hen niet alleen afhankelijk te maken van die voorlichting thuis. De lessen op school dragen volgens hen bij om geldproblemen later in het leven te voorkomen.

Leren over inkomsten, uitgaven en regelingen

Zo startten Saxion-studenten samen met de Rabobank Enschede-Haaksbergen met het ontwikkelen van de module ‘Ome DUO betaalt – bewuster omgaan met geld.’ De les richt zich op leerlingen die in het laatste jaar van de mavo, havo of het vwo zitten. In een module van drie uur werken ze aan hun financiële bewustzijn. De leerlingen krijgen voorlichting over wat er op financieel vlak komt kijken bij het studeren na de middelbare school. In de laagdrempelige en interactieve module leren ze over verschillende soorten inkomsten, uitgaven en regelingen. Daarbij gaan ze ook aan de slag met groepsopdrachten.

Jeff vertelt dat de leerlingen van het Bonhoeffer College aangaven de stof interessant te vinden: “Ik hoorde dat ze andere leerlingen zeker aanraden ook zo’n les te volgen.” Economie-docent Ruud Huisman is ook positief over de Saxion-workshop: “Het was leerzaam en de stof gaf de leerlingen veel nieuwe inzichten. Voor elke middelbare scholier is dit handig en nuttig.”

Interactie in de klas heeft duidelijke meerwaarde

Studenten die werkzaam zijn voor de Saxion Studentenpool van de dienst Onderwijs en Student Support (OSS) geven de lessen van drie uur zelf op locatie, omdat de interactie in de klas bij dit onderwerp een duidelijke meerwaarde heeft ten opzichte van online onderwijs. Uiteraard gaat alles in overleg met de deelnemende scholen en volgens de RIVM-richtlijnen. Doel is om de module op alle middelbare scholen in Oost-Nederland aan te bieden. Afhankelijk van de vraag en de ontwikkelingen rond corona, kijkt naar Saxion naar de mogelijkheden om de lessen zoveel mogelijk bij scholen op locatie aan te blijven bieden.

De mooiste reactie, kwam volgens Jeff van een leerling die er letterlijk zijn bed voor was uitgekomen: “Ik baalde dat ik het eerste uur al op school moest komen, terwijl ik anders vrij zou zijn. Maar het is het wel waard geweest.”

De Saxion Studentenpool OSS bestaat momenteel uit ongeveer 100 studenten, afkomstig uit alle studiejaren en vanuit verschillende opleidingen. Zij verrichten op contractbasis werkzaamheden voor Saxion. Bijvoorbeeld tijdens open dagen, bij evenementen of binnen Saxion-projecten voor het primair en voortgezet onderwijs. In samenwerking met het bedrijfsleven en de overheid doen ze in hun bijbaan ervaring op. De module “Ome DUO betaalt – Bewuster omgaan met geld” wordt uitgevoerd als onderdeel van het Saxion PRE Programma.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.