Opening Hogeschoojaar Dijksta en Mulder
Corporate

Erik Dijkstra over jaarafsluiting ‘Saxion-familie’: ‘Erbij stilstaan dat het een raar jaar is geweest’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In aanloop naar de Afsluiting Hogeschooljaar blikken we met enkele betrokkenen terug op afgelopen studiejaar. Televisiepresentator Erik Dijkstra opende in september het hogeschooljaar in het Wilmink Theater en zal het jaar volgende week op dezelfde plek ook weer afsluiten. Hij vindt dat Saxion zich met recht ‘the place to bee’ mag noemen. “Je hebt laten zien dat je met elkaar toch een beetje één grote familie bent.”

Afsluiting Hogeschooljaar

Op donderdag 2 juli van 14.00-15.00 uur vindt voor studenten, docenten en relaties de afsluiting van het hogeschooljaar 2019-2020 plaats. Net als de opening van het hogeschooljaar vanuit het Wilminktheater, maar dit keer via een livestream. Presentator Erik Dijkstra spreekt met boeiende gasten, waaronder minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven. Genoeg reden dus om digitaal aan te schuiven!

Wil jij hier bij zijn? Meld je dan snel aan!

Hoi Erik, wat is je bijgebleven van de Opening Hogeschooljaar?

“Dat het een hartstikke leuke dag was en ik het heel gezellig vond. Ik herinner me van die dag bijvoorbeeld nog die groep studenten die binnenkwam met al die vlaggen. Dat was ontzettend mooi.  Ik heb zelf ook lang gestudeerd en dat was echt een leuke periode. Er is die middag ook nog een prijs uitgereikt. Ja, ik heb eigenlijk wel mooie herinneringen aan die dag.”

Bij zo’n opening worden de nodige ambities uitgesproken. Heb je Saxion het afgelopen jaar gevolgd om te kijken of die waargemaakt werden?

“Wat ik me vooral herinner is die term: the place to bee. Dat ging over dat Saxion echt een plek in de samenleving wil innemen en het bijenkorfgevoel wil creëren. En wat ik daar nu zo charmant aan vind: nu in coronatijd zie je dat er vanuit Saxion ontzettend veel initiatieven zijn opgezet, bijvoorbeeld om gestrande buitenlandse studenten te ondersteunen en ze het gevoel te geven dat ze erbij horen. Dan laat je zien dat je met elkaar toch een beetje één grote familie bent, hoe gek dat ook klinkt. Maar dat is wel heel mooi.”

Het hoger onderwijs vindt nu vooral online plaats en er wordt gezegd dat dat misschien wel de toekomst is. Hoe kijk jij daar naar?

“Dat kan maar zo. Ik ben werkzaam voor televisie en radio en voor ons is het ook schakelen. Ik zit op dit moment op de redactie van OP1 en voor coronatijd liepen hier twintig tot dertig mensen door elkaar heen. Dat kan niet meer en dan moet je toch op een andere manier gaan werken, bijvoorbeeld via beeldbellen. Het is allemaal wat meer op afstand en je moet daar toch een vorm voor vinden. Maar je moet je aanpassen en als ik zie dat het onderwijs gewoon is doorgegaan, heb ik daar toch wel respect voor.”

Heb je al eens eerder een digitaal event geleid?

“Nee, maar ik doe wel veel dingen op die manier, zoals de Youtube-serie voor Bureau Sport, waar we sporters thuis bellen over wat ze aan het doen zijn. En we hebben straks ook een theatertour waarbij misschien honderd mensen in de zaal mogen, maar we denken ook na over een online verbinding. Ik vind het wel leuk om te doen, maar ik mis het ook wel eens: de mensen om me heen, de drukte. Bij de uitzending van OP1 heb je normaal gesproken publiek dat lacht om een grap of reageert op opzienbarende uitspraken. Dat is nu helemaal weg. Je hebt alleen gasten aan tafel zitten. Een beetje kaal, maar we doen het er maar mee.”

Dagvoorzitter Erik Dijkstra over de Afsluiting Hogeschooljaar in coronatijd

Bij de Afsluiting Hogeschooljaar zal dat niet heel anders zijn. Wat verwacht je daarvan?

“Dat het heel anders zal zijn dan anders. Weet je, ik verwacht ook wel dat we er gewoon even bij stilstaan dat het een raar jaar is geweest. Dat we constateren dat we niet weten wat er komen gaat en dat we er met elkaar het beste van moeten maken. Er is toch behoefte aan dit soort samenkomsten, ook online. Dat merk je zelf vast ook met vrienden, dat je het er toch even over wil hebben: goh, wat een toestand he? Dat heb je ook als hogeschool, als community. Ik hoop dat dat eruit komt.”

Waar ga je het sowieso over hebben met bestuursvoorzitter Anka Mulder en minister Ingrid van Engelshoven?

“Hoe zij de afgelopen periode ervaren hebben. Hoe zijn zij de tijd doorgekomen? En ik wil ook weten hoe ze vinden dat het gegaan is op het gebied van onderwijs. Zijn ze er blij mee? Wat ging goed en wat juist niet? En natuurlijk: hoe nu verder?”

Waar kijk je het meest naar uit?

“Ik vind het natuurlijk heel leuk om Anka weer te zien. Dat vond ik de vorige keer heel gezellig. En ik lees en hoor dat Saxion zich tot nu toe goed door de crisis slaat. Daar wil ik wel even bij stilstaan. En dat de minister komt, vind ik heel speciaal. Dat is toch het hoogste ambt. Ik wil graag weten hoe zij vindt dat het gaat met het hoger onderwijs in het algemeen en Saxion in het bijzonder.”

Het belooft dus een boeiende afsluiting van het hogeschooljaar te worden?

“Ja, normaal weten de studenten aan het eind van het studiejaar: ik heb zoveel studiepunten, nu heb ik vakantie en we zien elkaar terug in september. Dat is nu natuurlijk onduidelijk. Ik heb begrepen dat een collega van jullie het event zingend afsluit begeleid door pianomuziek. Dat kun je zien als iets symbolisch en daar kijk ik toch wel naar uit. Ik hoop dat iedereen er zo toch een beetje het gevoel aan overhoudt dat we het leuk gedaan hebben met elkaar.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.