kind is aan het begrijpend lezen

Begrijpend lezen afschaffen?

Leestijd Minuten

De krantenkoppen buitelen over elkaar over de staat van het leesonderwijs in Nederland. Leerlingen kunnen niet meer lezen, vinden lezen niet leuk en daardoor is er sprake van ontlezing en leesvermijding. Begrijpend lezen moet afgeschaft worden als vak en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook in ‘Zondag met Lubach’ van 27 september jl. werd de leescrisis aangekaart. In ditzelfde kader is er een rondetafelgesprek geweest tussen experts op taal- en leesgebied en de Tweede Kamer over recente onderzoeksresultaten.

In de voorgestelde wijzigingen van curriculum.nu wordt op een wezenlijk andere manier leesonderwijs geschetst. “Leesplezier en -motivatie zetten een positieve leesspiraal in gang: een leerling die graag leest, leest meer en beter en pakt daardoor ook sneller een ander boek of een andere tekst.” (Uit de bouwsteen leesmotivatie en literaire competentie).

Expertise nodig op het gebied van leesonderwijs?

Al deze aandacht leidt tot vernieuwde aandacht voor het leesonderwijs op veel basisscholen. Hoe doen wij het op onze eigen school? Welke rol hebben en nemen wij? Wat doen we goed en wat kan beter? Hoe staat het met ons leesbeleid? Saxion staat klaar om te ondersteunen bij de verbetering van het leesonderwijs. Zo kunnen we in een lezing recente inzichten delen, in een brainstorm of meer verdiepend traject meedenken over de concrete aanpak voor jullie eigen school, een workshop taalrondes verzorgen waarin lezen en schrijven geïntegreerd worden en bieden we de post-hbo opleiding Vol van lezen aan, waarin we samen optrekken om jeugdliteratuur in te zetten bij alle vakken in het basisonderwijs. Daarnaast bieden we de post-hbo opleiding tot taalcoördinator aan, waar we samen werken aan een taalbeleidsplan voor de eigen school op basis van recente inzichten.

Meer informatie?

Neem contact op met Anique Bokdam (j.h.bokdam@saxion.nl) of Willemijn Vernout (e.w.vernout@saxion.nl).