vrouw in groen vest kijkt in de camera en er zitten studenten omheen

Word jij de nieuwe Director of Wellbeing? De 21 HR-banen van de toekomst

Leestijd Minuten

Het coronavirus heeft de economie en de beroepsbevolking drastisch hervormd. Er hebben zich titanische verschuivingen voorgedaan in de manier waarop we werken, waar we werken en de technologieën die we gebruiken om in contact te blijven. Dat verandert ook de rol van de HR-professional. Zowel werkgevers als werknemers zoeken houvast in de wereld van ‘het nieuwe normaal’. Onlangs publiceerde Harvard Business Review een artikel met de 21 HR-banen van de toekomst. Wat dacht je van Director of Wellbeing?

5 kernthema’s bepalend

De 21 functies zijn het resultaat van een onderzoek van ‘The Cognizant Center for Future of Work’ en ‘Future Workplace’ naar hoe het HR-vakgebied zich de komende 10 jaar zou kunnen evolueren. De functies zijn tot stand gekomen op basis van vijf kernthema’s die de komende jaren een bepalende rol spelen bij de ontwikkeling van organisaties:

1. Individuele en organisatorische veerkracht.

De toekomst van werk richt zich meer op het welzijn van werknemers. Dat maakt de weg vrij voor een nieuwe HR-rol die gericht is op welzijn als bedrijfsstrategie met het oog op het behoud van werknemers. Voorbeelden van HR-functies:

• Director of Wellbeing;
  • Work from Home Facilitator, die ervoor zorgt dat de processen, het beleid en de technologieën van de organisatie optimaal zijn voor werknemers op afstand.
  1. Organisatorisch vertrouwen en veiligheid.

In het digitale tijdperk maken veel mensen zich zorgen over inbreuk op hun privacy en gegevensbeveiliging. Een functie die hiermee aan de slag kan is een Human Bias Officer. Deze officer zorgt ervoor dat mensen eerlijk worden behandeld ongeacht ras, etniciteit, geslacht, seksuele geaardheid, religie, economische status, achtergrond, leeftijd of cultuur.

1. Creativiteit en innovatie.

Hier is behoefte aan een nieuwe rol op het snijvlak van bedrijfsstrategie en HR. De Toekomstige Werkleider zou verantwoordelijk zijn voor het analyseren van de vaardigheden die voor de organisatie essentieel zijn en het daarop aansluitende omscholings- en bijscholingsbeleid. Een andere rol die bij dit thema past is de VR Immersion Counselor die zich richt op het realiseren van (virtuele) trainingsprogramma’s voor personeel.

1. Datageletterdheid.

In een tijd waarin er een tekort is aan datawetenschappers zou HR hier een nieuwe rol kunnen oppakken met betrekking tot databeheer, bijvoorbeeld die van HR Data Detective. Deze persoon is verantwoordelijk voor het analyseren van gegevensstromen (zoals personeelsenquêtes, leermanagementsystemen en benefits portals) die helpen bij het oplossen van zakelijke problemen.

1. Mens/machine samenwerking

Aangezien het gebruik van robots in bedrijven blijft toenemen, is er behoefte aan een betere samenwerking tussen mens en machine. Een nieuwe baan die daarop aansluit is de Human-Machine Teaming Manager die voor een betere afstemming zorgt.

HR als strategische business driver

Bedrijven die kunnen anticiperen op de toekomstige HR-functies van hun organisatie zijn niet alleen in staat om beter te presteren dan de concurrentie, ze positioneren HR ook als een strategische business driver. En de toekomst is dichterbij dan je denkt. Een aantal van bovengenoemde functies worden in Nederland al vervuld, zoals de Workplace Environment Architect, Director of Well-Being, Chief Purpose Planner en Employee Enablement Coach. Ze komen ook aan de orde in onze leergang Werkgelukdeskundige die 21 september a.s. van start gaat. Meld je aan als je voor jezelf een rol in de ontwikkelingen van de toekomst ziet weggelegd:

Lees het volledige artikel (Harvard Business Review, ’21 HR Jobs of the Future’).