dirk hesselink sustainable bulding technology.jpg
Organisatie

Dirk heeft dé ideale bijbaan als werkstudent bij lectoraat Sustainable Building Technology

Leestijd 5 Minuten

Hoi Dirk! Vertel eens in het kort iets over jezelf

“Mijn naam is Dirk Hesselink, ben 21 jaar en woonachtig in Rossum. Ik ben vierdejaars student Bouwkunde. Sinds september dit jaar ben ik in dienst bij het lectoraat Sustainable Building Technology als werkstudent, voor gemiddeld 8 uur per week.”

Hoe ben je bij deze bijbaan gekomen?

“In het 3e jaar van de opleiding Bouwkunde is het de bedoeling dat je een half jaar stage loopt en een half jaar een minor volgt. Ik heb gekozen om de minor Industrial & Sustainable Building te gaan volgen op het Saxion. In deze minor worden twee aspecten van duurzaam en industrieel bouwen behandeld, namelijk:

1. het gebruik van materiaal tijdens de bouw en renovatie

2. het gebruik van energie tijdens de gebruiksfase van gebouwen.

Onze projectgroep bestond uit drie bouwkunde-studenten van Saxion. Wij hebben gekozen voor het project: Industrialized fabrication of renovation packages, oftewel “INDU-ZERO”.

INDU-ZERO is een project dat het verduurzamen van woningen vergaand industrialiseert. Wij hebben onderzoek gedaan naar hoe we de huidige on-site werkzaamheden van INDU-ZERO bij een geïndustrialiseerde productie van 15.000 NOM-renovaties per jaar binnen de 3 bouwdagen zo snel mogelijk geplaatst worden met een forse reductie ten opzichte van de huidige bouwkosten.

Toen deze minor ten einde liep, werd ons door Gerard Salemink gevraagd of één van ons als werkstudent verder mee wilde helpen aan dit project. Na er even over nagedacht te hebben, heb ik dit aanbod graag geaccepteerd. Het leek mij een mooie en leerzame uitdaging om verder mijn bijdrage te leveren aan dit project.”

Wat is jouw rol binnen Saxion?

“Sinds september ben ik in dienst als werkstudent voor Saxion. Ik hou mij vooral bezig met projecttaken die ik krijg toegewezen van Gerard. Daarom heb ik elke week overleg met hem, waarbij we de lopende zaken met elkaar afstemmen. Ook is er dan de mogelijkheid om vragen te stellen, zodat ik niet hoef vast te lopen op problemen.”

Welke taken voer je zoal uit?

“Ik krijg van mijn begeleider meerdere taken toegewezen, ook krijg ik vanuit de partners van INDU-ZERO opdrachten. Naast deze taken wordt er ook verwacht dat je eigen initiatief toont. De taken bestaan uit allerlei soorten aspecten, zoals:

• Maken van een Morfologisch overzicht van de werkzaamheden op de bouwlocatie.
  • Werkzaamheden optimaliseren van de totale renovaties. Dit eerst per woning en daarna voor 20 en 100 woningen.
  • Innovatieve oplossingen bedenken zodat de bouwtijd wordt verminderd. Wat is overbodig of kan anders?
  • Bijwonen van projectvergaderingen met internationale partners,
  • Berekenen van gewichtsbelasting voor de woningen van de gevel- en dakelementen.
  • Het geven van een intern webinar samen met Gerard, in februari aanstaande s voor de projectpartners uit 6 landen.”

Kun je deze bijbaan combineren met je studie?

“Mijn bijbaan is prima te combineren met mijn studie. Vanwege corona wordt er vergaderd via Teams. Vaak zijn deze vergaderingen buiten mijn lessen om en kan ik deelnemen aan deze geplande vergaderingen. Doordat ik bij veel vergaderingen aanwezig kan zijn, ben ik ook heel betrokken bij het project en leer ik erg veel. Ik kan zelf indelen wanneer ik de taken en opdrachten uitvoer, en hierdoor ben ik heel flexibel en kan ik nog steeds alle aandacht aan mijn studie geven.”

Wat vind je het leukste aan deze bijbaan?

“Ik vind het leuk om een bijbaan te hebben waarvan je, naast geld verdienen, ook heel veel leert. Veel aspecten waar je tijdens het werk mee geconfronteerd wordt, komen terug bij het lesprogramma van school. Aan het project INDU-ZERO werken veel verschillende bedrijven uit binnen- en buitenland mee. Hierdoor maak je kennis met bedrijven die ieder hun eigen werkmethoden hebben. Ook heeft het bijbaantje mij veel contacten opgeleverd die van pas kwamen bij mijn studie specifiek onderzoek.”

logo indu zero.jpg