Stage Gate 11 levert Delta-R sensor aan lectoraat Advanced Forensic Technology

Stage Gate 11 levert Delta-R sensor aan lectoraat Advanced Forensic Technology

Leestijd Minuten

Het onderzoekslectoraat Advanced Forensic Technology (AFT) van Saxion heeft dit studiejaar het Delta-R instrument van StageGate 11 in gebruik genomen. Samen met Politie Nederland (waarmee AFT een joined lectoraat vormt) wordt de Delta-R ingezet om bij de ingang van voetbalstadions vuurwerk te detecteren. Vanaf september 2020 is het éénjarige TechForFuture project gestart en zal ook een SG11 onderzoeker op de AFT locatie in Enschede werken.

Ondanks Covid-19 heeft het onderzoekslectoraat Advanced Forensic Technology (AFT) van Saxion in Enschede op dinsdag 09 juni het Delta-R instrument van Stage Gate 11 in ontvangst mogen nemen. Het instrument is gefinancierd door de Politie Nederland, waarmee AFT een joined lectoraat vormt. Het technologiebedrijf Stage Gate 11 verkocht de scanner onlangs aan de Politie Academie (consortiumspartner) en het onderzoekslectoraat AFT stelt een ruimte ter beschikking waar de scanner kan staan. De Delta-R zal door onderzoekers van het lectoraat en studenten van de opleidingen forensisch onderzoek en chemie, gebruikt worden voor onderzoeken. Hiermee zet Stage Gate 11 een vervolgstap in de samenwerking met de Politie Academie en Saxion.

In een actueel onderzoek wordt de Delta-R ingezet om bij de ingang van voetbalstadions vuurwerk te detecteren. Vanaf september 2020 zal een éénjarig Tech For Future project hierover starten en zal ook een SG11 onderzoeker op de AFT locatie in Enschede werken.

Michiel Poppink, commercieel verantwoordelijke van Stage Gate 11, legt uit: “We werken met de Politie Academie en Saxion samen in een onderzoek om vuurwerk te detecteren bij voetbalstadions. Voetbalclubs krijgen boetes voor vuurwerk dat in hun stadion wordt afgestoken. We onderzoeken of onze scanner ingezet kan worden om sporen van vuurwerk te detecteren en zo een bijdrage te leveren aan veiligheid”.

Het bedrijf uit Schiphol ontwikkelt sinds 2015 technologie waarmee op afstand minuscule sporen van narcotica en explosieven kunnen worden gedetecteerd. De scanner schijnt licht op een oppervlakte, de reflectie wordt opgevangen door het instrument en snel geanalyseerd. Binnen enkele seconden geeft het apparaat aan of er sporen op het oppervlak aanwezig zijn.

De technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor het analyseren van metaallegeringen. Bij toeval kwamen onderzoekers erachter dat het ook toegepast kan worden in het detecteren van explosieven en narcotica. Poppink: " Enige tijd geleden kwamen we in contact met Lector Jaap Knotter van Saxion. Hij heeft een consortium opgezet van partijen die een oplossing zoeken voor het vuurwerkprobleem. Studenten van Saxion onderzoeken het probleem en kijken of de Delta-R technologie een oplossing kan zijn voor dit probleem". Met de aanschaf van de scanner kan het onderzoek verder versneld worden.

Knotter: “De studenten werken niet alleen aan kennisontwikkeling van detectietechnologie maar ook dingen als behuizing van het apparaat. Het is de bedoeling dat ook andere afdelingen van ons opleidingsinstituut voordeel halen uit deze strategische samenwerking”.