Minor Crossing Borders: Global engagement in Health & Social Work
Business

Vier jaar Cross Border Talent: 60 bedrijven geholpen én goede verbindingen gelegd

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Tijdens het Cross Border Talent-project, dat woensdagmiddag na vier jaar officieel werd afgesloten, hielpen zo’n zestig Nederlandse en Duitse studenten de aan hen gematchte bedrijven met hun internationale ambities. De studenten deden onderzoek, volgden traineeships en ondersteunden zo mkb’ers met grensoverschrijdende vraagstukken. Bovendien werden ook de lijntjes met de Duitse hogescholen weer wat strakker aangetrokken.

Cross Border Talent

Cross Border Talent begon vier jaar geleden en komt voort uit een al bestaand project van het Saxion Export Center, onderdeel van de International Business School. Het programma ondersteunt ondernemers uit de EUREGIO (een Nederlands-Duits samenwerkingsverband), bijvoorbeeld bij het betreden van de internationale markt, door studenten aan hen te koppelen die eerst een afstudeeronderzoek uitvoeren en vervolgens de resultaten implementeren tijdens een traineeship. Woensdagmiddag werd het traject, samen met politici, belangenorganisaties, ex-deelnemers, bedrijven en studenten, via Zoom afgesloten door middel van een anderhalf uur durend liveprogramma met onder meer een certificering, sprekers (waaronder de voorzitter van de EUREGIO, Rob Welten) en cabaret. Cross Border Talent is een INTERREG-project, dat tot stand is gekomen door middel van gezamenlijke projectpartners, ondernemers en Europese, nationale en regionale subsidies.

Voor de start in 2016 draaide het Saxion Export Center (SEC) al een voorloper van het programma met studenten van de International Business School. Enkele Nederlandse bedrijven werden destijds bijvoorbeeld door Chinese studenten geholpen de Chinese markt te betreden. Toen bleek dat 60% van de aanvragen de Duitse markt betrof, besloot projectleider Sascha Leuftink zich met het programma te focussen op onze Oosterburen. “Maar we wilden het groter aanpakken,” vertelt hij. “En dus hebben we ook naar Duitse bedrijven gezocht die de Nederlandse markt willen betreden en zijn we gaan samenwerken met de hogescholen van Munster en Osnabruck.” En zo was Cross Border Talent geboren.

Kennismakingsgesprek

De werkwijze bleef hetzelfde: studenten vanuit diverse opleidingen meldden zich aan, stelden een profiel op en vervolgens werd voor hen een bedrijf gezocht dat bij ze past. “Dat probeerden we natuurlijk zo goed mogelijk te doen, maar we zijn natuurlijk geen professionele matchmakers, dus het ging ook een beetje op gevoel”, lacht Sascha. “Uiteindelijk voerden de student en het bedrijf uiteraard altijd eerst een kennismakingsgesprek en eigenlijk gingen ze daarna altijd wel met elkaar aan de slag.” Zes maanden lang deden ze hun afstudeeronderzoek voor het bedrijf en nog eens vier maanden lang gingen ze als trainee aan de slag met de resultaten. Zo zocht International Business-student Judith Koop uit voor Tierpark Nordhorn uit met welk doel (Nederlandse) bezoekers naar Nordhorn komen.

Je ziet aan het einde van zo’n traject dat, samen met International Office, de lijntjes met Duitsland echt weer wat strakker worden aangetrokken. En dat is misschien wel de grootste winst.

Sascha Leuftink
Projectleider Sascha Leuftink over Cross Border Talent

Workshops

De doelstelling was om tachtig studenten en bedrijven met elkaar te matchen, maar waar vanuit het bedrijfsleven liefst 125 ondernemers interesse toonden, viel de animo onder de studenten tegen. “Je ziet dat veel studenten zich tegenwoordig liever richten op Spanje of Zuid-Amerika. De link met Duitsland wordt steeds minder. We hebben uiteindelijk een stuk of twintig workshops georganiseerd, om Nederlandse studenten iets van de Duitse cultuur bij te brengen, maar ook om ze iets te leren op het gebied van branding en projectmanagement. Hopelijk hebben we daarmee wat vooroordelen en drempels in culturele zin kunnen wegnemen.”

Verbindingen leggen

Maar dat was niet het belangrijkste doel van Cross Border Talent. “Naast het financiële gewin – over de afgelopen vier jaar ontving dit project 1,6 miljoen euro – hebben we als Saxion zijnde weer goede verbindingen kunnen leggen met de Duitse hogescholen. Je ziet aan het einde van zo’n traject dat, samen met International Office, de lijntjes met Duitsland echt weer wat strakker worden aangetrokken”, vertelt Sascha. “En dat is misschien wel de grootste winst.”

Deutsche Uebersetzung

Deutsche Übersetzung dieser Nachricht (PDF)

Wil jij ook internationale vraagstukken oplossen?

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Tom Salemink Business

Tom breidt de Talententuin Achterhoek uit naar Twente: ‘We verbinden bedrijven met jong talent’

18 maart 2024
Saxion student met virtual reality bril Onderwijs

Slimme oplossing voor dementerende ouderen: een VR-geheugenspel

06 juli 2022
SolarFreezer Onderzoek

Je huis verwarmen door water te laten bevriezen: hebben we straks allemaal een SolarFreezer?