Saxion student met virtual reality bril
Onderwijs

Slimme oplossing voor dementerende ouderen: een VR-geheugenspel

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Hoe train je op een leuke manier de hersenen van dementerende ouderen? Dat was de opdracht die Aryzon World en Pink Unicorn acht studenten van verschillende Saxion-opleidingen gaf tijdens hun Smart Solutions-semester. De studentengroep onderzocht, bouwde het spel – zonder enige VR-ervaring – testte het op de doelgroep én zag nieuwe kansen voor een volgende doelgroep: mensen met een syndroom van Down. Een succesverhaal, volgens alle betrokken partijen, dat naar meer smaakt.

Pink Unicorn is een bedrijf die andere bedrijven en organisaties helpt met AR en VR oplossingen. Eigenaar Danielle ter Haar wilde graag dat studenten een game ontwikkelden voor mensen met dementie. “En vooral eentje waarbij ze een glimlach op hun gezicht kregen. Ik wilde dit graag met jonge mensen doen. Zij hebben vaak een andere kijk op zaken.”

Saxion-Smart-Solutions-Team-VR-oplossing-voor-dementerenden.jpg

Verpleegkunde-studenten Lotte Kroondijk en Sari Havermans, Facility Management-student Rosan Hellenkamp, Commerciele Economie-studenten Jelte Huinink en Robin Wessels, Bouwtechnische Bedrijfskunde-student Marith Beunk, Toerism Management-student Daimy Testerink en Ondernemerschap en Retailmanagement-student Rens Roekevich gingen de uitdaging aan. Waarom ze voor dit project kozen? “Ik wilde eens wat anders”, vertelt Rosan Hellenkamp. “Binnen mijn opleiding Facility Management kijken we veel naar duurzaamheid, gastvrijheid en technologie. Op het gebied van technologie leek deze me weer eens heel wat anders dan wat ik tot nog toe had gehad.”

Hoe alles samen komt

De opdracht bleek ingewikkeld, want geen van de studenten had ervaring met VR. Betere resultaten halen voor mensen met een dementie bleek een brug te ver. Maar samen met de opdrachtgever bepaalden de studenten dat een uitgebreid onderzoek, zowel naar de doelgroep als naar de techniek de eerste stap was. Robin had wel interesse om te leren programmeren in Virtual Reality en dook op de kans. “In mijn minor wil ik ook nog wat met programmeren doen, dus hiermee liep ik daar meteen ook al wat op vooruit. Ik maakte echt van niets iets. Het was heel veel werk, maar als je alles goed uitdenkt met elkaar, hulp krijgt van je opdrachtgever, dan is het gaaf om te zien dat het lukt.”

En naast programmeren leerden de studenten meer. “Het is goed om te zien hoe de doelgroep je product ervaart”, vertelt Sari. “Ze kreeg de bril op, moest even wennen, maar pikte heel snel op hoe de game werkte. Wat we onderzocht hadden, bleek dus ook echt in de praktijk tijdens de tests. En dat motiveert enorm.”

Ze leerden van de praktijk, het bedrijf, deden nieuwe kennis op, maar leerden vooral ook van elkaar. Lotte: “Het is goed om met verschillende expertises samen te werken. We konden allemaal ons eigen stukje expertise geven. Dat geeft zelfvertrouwen.” Sari: “We wilden allemaal dezelfde oplossingen vinden, maar hebben allemaal een andere kijk. Dus je vindt ook andere kanten die je alleen of met mensen van je eigen opleiding niet ziet. Ik hoop dat ik dat in de toekomst ook in mijn werk kan vinden.”

Het bedrijf Pink Unicorn was meer dan tevreden met het eindproduct. Danielle: “Je geeft als opdrachtgever tijd en ervaring, maar zoals ik zei krijg je er zelf ook een frisse blik van terug. En in dit geval nog een toekomstige doelgroep.” Danielle is zelfs zo tevreden dat ze het volgende semester weer een opdracht voor een studentengroep heeft. “Elke maandag bel ik even in om te kijken waar ze tegenaan lopen. Ik ben benieuwd naar het volgende resultaat.”

Hoe werkt het Smart Solutions Semester?

Tijdens het Saxion Smart Solutions Semester werken studenten uit diverse opleidingen samen aan een vraagstuk van een bedrijf of Saxion-lectoraten. “Vooraf wordt bepaald welke opleidingen bij een project een plek krijgen”, vertelt Nicole Bolte, projectleider bij Tourism Management. Studenten geven via een voorkeurslijst aan welk project ze graag willen en daarna vindt de verdeling plaats.

Meer weten? Kijk dan even hier.

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!