Zien Eva, Sharon en Niani hun idee voor een televisieprogramma straks bij BNNVARA?
Studentenleven

Je programma-idee mogen pitchen aan de televisiemakers van BNNVARA, dat is niet iedereen gegeven. Creative Business-studenten Eva Eikelenboom, Sharon van Dieren en Niani Ratnadewi kregen donderdag de kans dit te doen met hun concept ‘Fashionable Replaced’. “Het lijkt ons echt geweldig als dit op televisie komt.”

Hoi Eva, wat hebben jullie de afgelopen weken precies gedaan?

“In het kader van het vak Concept Denken hebben we afgelopen weken een televisieprogramma bedacht voor een zelfgekozen zender en doelgroep. Dat idee hebben we helemaal uitgewerkt tot een conceptformat, dat we moeten op kunnen leveren aan een opdrachtgever. Dit idee hebben we gepitcht in de klas en de docenten hebben daar de vijf beste ideeën uitgekozen. Deze groepjes hebben hun idee vervolgens gepresenteerd aan Eppo van Nispen, de directeur van Beeld en Geluid, en daarvan zijn wij de winnaar geworden.”

Wat voor een programma hebben jullie bedacht?

“De werktitel van ons BNNVARA-concept is voorlopig ‘Fashionable Replaced’ en het gaat over duurzaamheid en fast fashion. Twee gasten leveren een deel van hun kleding in en kunnen in een stijlcontainer, die volhangt met tweedehands kleding, nieuwe kleding uitzoeken voor een specifieke gelegenheid, zoals een bruiloft of een gala. Mensen kunnen daarvoor iemand die ze het gunnen, zoals hun partner, vrienden of familieleden, opgeven. Jaarlijks brengen we namelijk 145 miljoen kilo kleding naar de stort en hiermee willen we laten zien hoe mooi en hip tweedehands kleding kan zijn. In het programma zitten ook nog twee onderbrekingen, waarbij we met twee video’s laten zien wat fast fashion is én hoe je het tegen kunt gaan. Als presentator dachten we aan Sahil Amar Aïssa, die nu toevallig ook te zien is in Wie is de Mol?, omdat hij met zijn humor past bij dit programma. De aflevering eindigt dan natuurlijk met beelden van hoe de outfit gedragen wordt bij die specifieke gelegenheid.”

Klinkt goed! Waarom hebben jullie hiermee gewonnen?

“Ze vonden dat het goed dat we iets met duurzaamheid deden en lieten zien hoe mooi tweedehands kleding kan zijn. Dat we het probleem goed aankaarten en het op een leuke manier oplossen, zodat mensen geïnspireerd raken. Maar ook dat we door middel van de video’s tussendoor de kijker iets leren.”

Wat hebben jullie donderdag precies gedaan?

“Donderdag hebben we ons idee gepresenteerd aan de Hoofd Mediazaken en Coördinator Conceptontwikkeling van BNNVARA en de directeur van productiemaatschappij Tuvalu Media. Vervolgens hebben we besproken wat er goed was en minder goed was aan het programma en hebben we een rondleiding gekregen. Zo zijn we op plekken gekomen waar normaal niemand mag komen. Daarna hebben we geborreld en met z’n allen de aflevering van BOOS gekeken, want die ging natuurlijk om 16.00 uur online.”

Hoe vonden jullie het?

“Het was heel interessant en leerzaam én het is natuurlijk leuk dat ze verder willen met ons programma. We gaan met de feedback aan de slag en mogen nog een keer terugkomen. Die afspraak wordt nog ingepland.”

Dus misschien zien jullie je programma straks wel terug op televisie..

“Klopt. Bij onze volgende afspraak horen we of dat zou gebeuren. Dat zou natuurlijk heel leuk zijn. We zijn zelf natuurlijk heel enthousiast, anders hadden we dit programma niet gemaakt, maar ons zelfbedachte programma op televisie, dat lijkt ons echt geweldig.”

Studenten zijn voor een opdracht aan het fotograferen

Ook Creative Business studeren?

Als mediamaker van de toekomst ontdek je trends en zet je nieuwe media op de juiste manier in. Je weet als geen ander hoe je tekst, beeld, video en techniek kunt combineren. Ook breng je mensen met elkaar in gesprek, online en offline. Jij vertelt het verhaal. Een verhaal dat raakt!

​Word mediamaker van de toekomst