IntiME afbeelding 1.jpg

Methodiek IntiME biedt persoonsgerichte zorg rondom intimiteit en seksualiteit

Hogeschool Saxion ontwikkelde samen met partners uit de zorg en het MKB een persoonsgerichte methodiek IntiME die zorgprofessionals en cliënten helpt met het aangaan van een gesprek over seksualiteit en intimiteit. De methodiek bestaat uit een website en een brochure met resultaten. IntiME werd als eindresultaat van het RAAK-Publiek project ‘Intimiteit en Seksualiteit’ gepresenteerd tijdens het symposium van projectpartners Rutgers (Landelijk expertisecentrum Seksualiteit) en Vilans (Landelijk kenniscentrum langdurige zorg) over intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg.

“Intimiteit en seksualiteit zijn belangrijk in een mensenleven en dragen bij aan een goede kwaliteit van leven. Dit geldt ook voor ouderen. Maar ongemak rondom het bespreekbaar maken van dit onderwerp is er volop”, vertelt Sonja van der Sluis, docent en onderzoeker binnen het Saxion-lectoraat Smart Health. Als onderzoeker was ze de afgelopen twee jaar betrokken bij het RAAK-project van Saxion. “Er wordt in de zorg bijna niet over gesproken; zorgverleners vinden seksualiteit en intimiteit een moeilijk gespreksonderwerp. IntiME helpt om het onderwerp, vooral in de ouderenzorg, bespreekbaar te maken.”

Persoonsgerichte aanpak

De website of app biedt informatie én geeft naar aanleiding van enkele vragen een persoonlijk advies over welk hulpmiddel een zorgverlener, student of cliënt kan inzetten om het gesprek over seksualiteit en intimiteit aan te gaan. Sonja van der Sluis: “Er zijn al veel hulpmiddelen beschikbaar maar zorgverleners en studenten weten deze vaak niet te vinden of te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een e-learning of een spel die kunnen helpen om het gesprek op gang te brengen. Deze persoonsgerichte methodiek is van belang en maakt IntiME zo bijzonder.”

Positieve reacties

Tijdens de workshop op het symposium konden deelnemers direct aan de slag met de website. Het leverde veel positieve reacties op, vertelt Sonja van der Sluis. “Een zorgverlener vertelde: ‘dit is precies wat ik nodig heb’. We konden echt zien dat er behoefte is aan dit kennisprogramma. Dat maakt dit eindproduct, waaraan veel studenten en verschillende samenwerkingspartijen hebben bijgedragen, zo mooi.” Tijdens het hele project waren Saxion-studenten vanuit verschillende opleidingen betrokken. Onder andere via het Smart Solutions Semester.

Beschikbaar voor iedereen

IntiME is voor iedereen beschikbaar en wordt de komende tijd verder verspreid. “In eerste instantie via Saxion, Rutgers en Vilans en richting zorginstellingen die partner waren in het onderzoek, maar zeker ook naar andere geïnteresseerde verpleeg- en thuiszorgzorgorganisaties. IntiME zou tevens een plek moeten krijgen in het verpleegkunde-onderwijs”, aldus Sonja van der Sluis.

IntiME afbeelding 2.jpg

Geïnteresseerd in IntiMe?

Maak gebruik van de leeromgeving, download de brochure met resultaten of lees meer informatie over het project

Intimiteit en Seksualiteit in de Ouderenzorg

Het onderzoek Intimiteit en Seksualiteit in de Ouderenzorg was mogelijk dankzij een RAAK-subsidie vanuit Regieorgaan SIA. De volgende partners waren bij het onderzoek betrokken:

Consortium: Zorggroep Solis (aanbieder van verpleeghuiszorg, thuiszorg en revalidatie), Centrale cliëntenraad  (onafhankelijke cliëntenraad voor Zorggroep Solis), het Saxion-lectoraat Smart Health, de Saxion-lectoraten Industrial Design en Technology, Health & Care, Panton (ontwerpstudio voor gezondheidszorg, MKB), DialogueTrainer (ontwikkelaar online trainingsplatform, MKB), ROC van Twente, Rutgers (Landelijk expertisecentrum Seksualiteit), Vilans (Landelijk kenniscentrum langdurige zorg).

Samenwerkingspartners: TriviumMeulenbeltZorg (zorgorganisatie regio Twente, aanbieder van verpleeghuiszorg, thuiszorg en revalidatie), Zorgspectrum Het Zand (zorgorganisatie in regio Zwolle voor langdurige zorg en revalidatie), Livio (zorgorganisatie regio Twente en Achterhoek), Wijklink (digitaal leernetwerk voor verpleegkundigen, verzorgenden, docenten en studenten).