Organisatie

Studenten aan de slag met logistiek in Roemenië – een Erasmus+ Blended Intensive Project

Leestijd Minuten

Binnen Erasmus+ kunnen studenten ook voor korte tijd naar het buitenland. Blended Intensive Programmes (BIP) zijn kortlopende programma’s die bestaan uit een online en fysiek deel. Ze worden in samenwerking met partneruniversiteiten ontwikkeld. Jacques Bazen van de Saxion academie Business, Building & Technology heeft een BIP georganiseerd samen met de Roemeense Babes Bolyai Universiteit en de Hongaarse Óbuda Universiteit.

Een Blended Intensive Programme (BIP) wordt opgezet door tenminste drie partneruniversiteiten. Hoe is jullie samenwerking ontstaan?

De keuze voor de partners was vanuit Saxion vrij gemakkelijk. De organisatie van deze BIP lag bij onze opleiding Technische Bedrijfskunde (TBK). Zowel met de Hongaarse universiteit als de Roemeense universiteit werken we al bijna vijftien jaar heel regelmatig en plezierig samen. Als je elkaar dan door de jaren heen goed hebt leren kennen, dan is het erg leuk om af en toe eens wat nieuwe dingen te proberen.

Toen er door Roemenië werd voorgesteld om eens te proberen om een BIP op te zetten, leek ons dat een prima idee. We zijn er met de drie partners voor gaan zitten. De structuur van het programma hadden we in een middag al grotendeels staan. Er waren nog wel allerlei bureaucratische hoepels waar we doorheen moesten springen. Maar met een beetje goede wil vanuit verschillende instanties en goede ondersteuning is het toch gelukt.

Universiteit.jpg

Wat was de opdracht voor de studenten?

Vanuit Saxion en Hongarije zijn in totaal 25 studenten naar Roemenië afgereisd om met 12 studenten uit Cluj te werken aan een opdracht voor twee Nederlands-Roemeense bedrijven.

De eerste opdracht was voor een transportbedrijf. De studenten hebben uitgezocht hoeveel het zou kosten om vracht volledig elektrisch tussen de vestiging in Almelo en Cluj te laten vervoeren, in plaats van met conventionele dieseltrucks.  

De tweede opdracht was voor een bedrijf dat zeer gevoelige en hoogkwalitatieve spoelen maakt voor transformatoren. Een deel van de productie is uitbesteed aan de vestiging in Cluj. Dit heeft allerlei logistieke uitdagingen, waarbij onze studenten bijgedragen hebben aan het vinden van oplossingen.  

Hoe hebben de studenten samengewerkt?

Een BIP kent twee delen: een online deel en een fysiek deel. Het online gedeelte was bedoeld om iedereen qua theorie en achtergrondkennis op het minimaal vereiste niveau te krijgen. Het fysieke gedeelte in Roemenië bestond uit een praktische bedrijfsopdracht. Hiervoor is de groep in kleinere groepen verdeeld. Er is voor gezorgd dat iedere groep uit meerdere nationaliteiten bestond.

Het bijzondere aan internationaal zakendoen is dat bij het werken met verschillende culturen allerlei communicatie issues opdoemen. Een afspraak om negen uur betekent voor een Nederlandse student dat het ook echt om negen uur plaatsvindt. Voor een Roemeen betekent het dat hij weliswaar zijn best doet om er rond negen uur te zijn, maar dat het ook kwart over negen kan worden. Dit is afhankelijk van of er nog een of meer dringende andere zaken tussendoor komen. De Hongaarse studenten namen hierin een tussenpositie in.

Maar behalve een aantal van dit soort interessante verschillen in tijdsbeleving, ging het samenwerken doorgaans relatief goed. Uiteindelijk lag er een mooi resultaat waar de bedrijven antwoorden kregen op hun onderzoeksvragen.

Het bijzondere aan internationaal zakendoen is dat bij het werken met verschillende culturen allerlei communicatie issues opdoemen. Maar behalve een aantal van dit soort interessante verschillen in tijdsbeleving, ging het samenwerken heel goed.

Waarom vind je het belangrijk dat jouw studenten een internationale ervaring meekrijgen?

Voor onze studenten was het een goede ervaring om gezamenlijk een vraagstuk op te lossen, terwijl ze uit hun culturele “comfortzone” waren. Ook werd zichtbaar dat bedrijven en samenlevingen met andere culturele systemen met andere gebruiken en gewoontes ook gewoon werken. Zeker in een economisch zich razendsnel ontwikkelende stad als Cluj.

Een internationale ervaring geeft onze studenten een spiegel waarin ze kunnen kijken en zich realiseren dat er meer manieren zijn om je samenleving en bedrijf vorm te geven dan dat we in Nederland gewend zijn. En dat is winst. Het helpt uiteindelijk om het innerlijke reflectievermogen te vergroten. En dat is weer een heel belangrijke eigenschap van de startende professional die wij als Saxion na afloop van hun studie de maatschappij in willen sturen.

Wat was jouw motivatie voor een BIP?

Het meedoen aan een BIP geeft je ook als docent de mogelijkheid om uit de gemakkelijke “comfortzone” van de hogeschool te komen. Het komt veel voor dat je vragen of opmerkingen krijgt waar je in eerste instantie volledig met de mond vol tanden komt te staan. Je moet snel en praktisch denken om creatief met problemen om te gaan en die om te buigen tot iets wat werkt. Dat helpt je als docent om te groeien.

Ik kan niet wachten tot de volgende BIP wordt uitgevoerd. Als Technische Bedrijfskunde doen we dit schooljaar in drie afzonderlijke BIPs mee, waarvan we er één zelf organiseren in Enschede.

Hoe kijk je terug op deze BIP?

Een goede BIP kan niet plaatsvinden zonder gemotiveerde partners die zowel goed kunnen plannen alsook heel veel flexibiliteit kunnen vertonen. Er gaan altijd dingen anders dan vooraf gepland. Dat doet een sterk beroep op het improvisatievermogen van de partners en studenten.

Uiteindelijk blijft het deelnemen aan zo’n project toch een avontuur, omdat je nooit zeker weet hoe het zal gaan aflopen. En ik moet daarbij ook toegeven dat voor mij persoonlijk dat ook de charme is van zo’n project.

Project Code: 

2021-1-RO01-KA131-HED-000005538-14

Action Type: 

KA131-HED – Mobility of Higher Education students and staff supported by external policy funds

Agency: NL01 - Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs Training 

Erasmusnieuw.jpg

Gerelateerde artikelen

Groepsfoto in Albanië Organisatie

‘Dit soort ervaringen vind je niet binnen de EU’

17 maart 2025
Studenten tijdens de archeologische opgraving in Duitsland Organisatie

Internationale ervaring voor archeologiestudenten: pilot met korte veldwerkprojecten in het buitenland

09 januari 2025
EUVECA 2.jpeg Organisatie

EUVECA: Innovatieve scholing voor ondersteuning en zorg van de toekomst