Samenwerking Saxion en Gemeente Deventer - City Deal Kennis Maken

Opschaling interdisciplinaire samenwerking Saxion en Gemeente Deventer

Saxion, Gemeente Deventer en ROC Aventus gaan samen aan de slag om maatschappelijke transities te versnellen en de impact hiervan te vergroten in stad en regio. Hiervoor ontvangen zij de subsidie City Deal Kennis Maken vanuit het ministerie Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Samen met partners MKB Deventer, Bibliotheek Deventer en Deventer Doet gaan we de komende drie jaar aan de slag om met onderwijs, onderzoek, overheid, ondernemers en omwonenden te leren, werken en innoveren. Hiervoor wordt een leergemeenschap opgezet op basis van kennis en ervaring van voorgaande jaren samenwerken binnen de City Deal Kennis Maken en met samenwerkingen zoals binnen de Kien, Stadscampus Deventer.

Leergemeenschap

In de leergemeenschap komen mensen met verschillende perspectieven vanuit verschillende gebieden bij elkaar om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven op de thema’s: duurzaamheid, positieve gezondheid, ruimtelijke ontwikkeling en IT als integraal onderdeel van deze thema’s, met een focus op de openbare ruimte. In samenwerking met het Saxion-lectoraat Weerbare Democratie is er binnen de leergemeenschap aandacht voor burgerschapsvorming van zowel studenten als professionals. Tot slot wordt er om de kennis te delen en de intensieve samenwerking te faciliteren een gezamenlijk gegevensfundament ontwikkeld. Dit alles met als doel om de komende drie jaren nog meer studenten met onderzoekers, bedrijven, en andere betrokkenen te verbinden aan Deventer-vraagstukken.

CDKM Enschede

Naast de toekenning van CDKM Deventer, hebben we ook een CDKM Enschede. Hiervoor is Universiteit Twente penvoerder. In dit project werken we samen met Gemeente Enschede, Gemeente Hengelo, Universiteit Twente, AKI ArtEZ en ROC van Twente. In dit project zullen kortere challenges centraal staan, waarbij transdisciplinair wordt samengewerkt op de thema’s die passen binnen Twente. We zullen van elkaar leren waar mogelijk, zodat uiteindelijk steeds meer studenten en docenten werken aan maatschappelijke opgaven.